Бізнес в кризу. Як спіймати свою хвилю?

23.04.2014, 10:04

Економічна або політична криза – період малоприємний абсолютно для всього населення. А для представників бізнесу особливо. Однак не варто думати, що криза – це суцільні проблеми і збитки. Адже не дарма в китайській мові слово «криза » – це два ієрогліфи, які позначають «небезпечний час» і «час можливостей». Так які ж нові можливості можуть відкриватися в цей період для бізнесу і як правильно ними скористатися?

Чим гарна криза для старту?

Отже, чому ж кризовий час може стати гарною відправною точкою для початку нового бізнесу? Які приховані чи явні можливості несе період спаду і змін?

  1. Зниження конкуренції
  2. Як правило, в такий час на ринках знижується конкуренція, оскільки багато компаній закриваються, скорочують штат, знижують витрати на маркетингові активності. Можна використовувати цей час, щоб вийти зі своєю пропозицією на ринок.

  3. Менше витрат на відкриття
  4. Відкриття бізнесу в період кризи може виявитися набагато менш витратним, ніж у стабільні часи, тому що через зниження попиту можуть дешевшати орендні ставки офісної нерухомості, з’являтися більш вигідні умови з купівлі офісної техніки та меблів. Постачальники в таких умовах більш поступливі, вони проводять акції і йдуть на поступки. У підсумку можна заощадити на багатьох пунктах, що супроводжують відкриття бізнесу (послуги реєстрації, розробки сайту і фірмового стилю, оренда офісу, закупівля матеріалів тощо).

  5. Кращі фахівці – на вигідних умовах
  6. І, напевно, один з найважливіших моментів – в період кризи досить часта ситуація, коли компанії урізують свої штати і скорочують фахівців. З’являється дуже багато гідних професіоналів серед здобувачів, яких можна дістати в штат на вигідних умовах, що в період стабільності було б зробити набагато складніше.
    Приміром, за даними порталів з пошуку роботи, в середньому здобувачі за 1-й квартал 2014 переглянули вакансій на 40% більше, ніж за цей же період минулого року. А база резюме за рік зросла приблизно на 30%.
    «У сформованій обстановці рівень кваліфікації здобувачів знаходиться на досить високому рівні, тому що частина фахівців потрапили під хвилю звільнень і навіть деякі висококваліфіковані фахівці залишилися без роботи. Для компаній, які продовжують або починають пошук персоналу, зараз дуже вдалий час отримати якісного співробітника за менші, ніж у минулому, гроші. Вакансій небагато, а кількість претендентів збільшилася, і частина з них готова погоджуватися практично на будь-які пропозиції і умови роботи. Виникає, звичайно ж, питання, як утримати такого працівника, коли ринок праці і бізнес стабілізуються. Але це вже окрема тема», – коментує HR-менеджер аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» Олена Дем’яненко.

  7. Нові ніші на ринку

Ще один фактор, який постійно потрібно тримати в центрі уваги, – зміна попиту і споживчих настроїв. Дуже часто в таких умовах можуть виникати нові ринкові ніші, новий незадоволений попит. Головне – побачити ці тенденції, зрозуміти, що потрібно ринку.
«У такій ситуації важливо бути спостережливим і відчувати настрій і потреби ринку, щоб відповісти на них відповідною пропозицією. Це, напевно, одне з найбільш важливих умов успішного старту в період кризи. Фокус повинен зміститися на взаємини з клієнтами або споживачами. Конкурувати за рахунок більш низьких цін – не найуспішніший в довгостроковій перспективі сценарій в кризовий час. Потрібно дати клієнту преференції, що не виражаються в грошовому еквіваленті. Це можуть бути переваги в сервісі, комунікаціях. Важливо бути гнучким, підлаштовуватися під потреби ринку, робити все, щоб клієнтові було легко і зручно з вами працювати», – говорить директор з маркетингу аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» Тетяна Гречихіна.
Саме таким шляхом йшли відомі сьогодні гуру бізнесу, починаючи свою справу в умовах економічного спаду.

Виправданий ризик

Є маса прикладів, коли компанії, які зважилися стартувати під час економічних проблем, перетворювалися на успішні проекти, що стабільно розвиваються.

Приміром, у непрості часи великої депресії в США у компаній різко падали доходи, скорочувалися штати, деякі не витримували тиску і просто закривалися. Однак знаходилися сміливці, які не боялися починати бізнес в умовах глобального економічного спаду. І дуже часто ризик виправдовувався – такі компанії в підсумку вигравали.

Наприклад, історія міжнародної компанії Ryder Systems почалася за часів великої депресії. Засновник компанії Джеймс Райдер, кинувши роботу в будівельній компанії, купив невелику вантажівку і зайнявся доставкою будматеріалів. Незабаром його автопарк зріс до кількох вантажівок, він запропонував ринку альтернативу залізничним перевезенням вантажів, що в умовах кризи та оптимізації витрат, стало дуже затребуваним. Сьогодні Ryder Systems володіє капіталом близько 2 млрд. доларів.

Ще один приклад успішного старту в умовах кризи – компанії Apollo Group, яка за часів нафтової кризи 1970 року народження, відкрила перший комерційний акредитований університет в США – Університет Фенікса. Засновник університету Джон Сперлінг виграв на тому, що першим помітив тенденцію, коли з початком кризи дорослі люди залишали робочі місця і поверталися до університетів, щоб змінити професію і почати кар’єру з нуля.

Що говорити, навіть Microsoft і Apple були створені в періоди кризи.

І це лише деякі приклади успішних стартів на хвилі кризи. В умовах спаду завжди відбуваються зміни на ринку, змінюються уподобання, споживчий попит і т.д. Головне – бачити ці можливості і діяти. А також потрібно пам’ятати, що економіка циклічна, і за будь-яким спадом завжди йде підйом.

Валентина Щербаченко, PR-менеджер аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» для UBR.UA

Подивитися на сайті UBR.UA