Електронна податкова перевірка: готуємося заздалегідь

04.07.2013, 15:07

З січня 2014 всі юридичні особи та ФОП, що знаходяться на спрощеній системі оподаткування, зможуть пройти податкову перевірку в електронному вигляді, що дозволить їм звести час спілкування з податковою до мінімуму і частково знизити адміністративне навантаження на свій бізнес. Як скористатися цим правом і що потрібно знати про електронні перевірках сьогодні?

Що таке електронна податкова перевірка?

Документальна невиїзна позапланова електронна перевірка згідно з п. 75.1.2 ПКУ – це необов’язкова перевірка, яка проводиться за бажанням платників податків з незначним ступенем ризику * (раз на три роки) після подачі ними відповідної заяви. Така заява подається до податкової служби, в якій платник податків перебуває на обліку, за 10 календарних днів до початку планованої перевірки. Податкові органи вже назвали такий вид перевірок «безкоштовним податковим аудитом», який незабаром буде доступний всім платникам податків.
*Ступінь ризику згідно з п. 77.2 ст. 77 ПКУ визначається відповідно до Порядку, встановленого центральним податковим органом.

Хто і коли зможе замовляти перевірку в електронному вигляді?

Впровадження практики проведення дистанційних податкових перевірок згідно із Законом № 5503 з 1 січня 2014 року здійснюватиметься поступово. Спочатку новим сервісом зможуть скористатися підприємства та ФОП, що працюють на єдиному податку. З 1.01.2015 така можливість з’явиться і у представників мікро-, малого та середнього бізнесу на загальній системі оподаткування, а з 1.01.2016 року до володарів права на електронну податкову перевірку приєднаються й інші платники податків.

Порядок проведення податкової перевірки в електронному вигляді

Платник податків, який бажає пройти податкову перевірку дистанційно, повинен повідомити про свій намір до органу податкової служби за місцем реєстрації з дотриманням порядку, затвердженого наказом Міндоходов від 03.06.2013 р. № 143. Для цього він відправляє відповідну заяву на проведення електронної перевірки, в якому зазначається така інформація:

  • загальні облікові дані платники податків;
  • періоди господарської діяльності, що підлягають перевірці, (платник податку може визначати їх сам в тому випадку, якщо за аналогічні періоди з таких самих питань не проводились документальні планові або позапланові перевірки);
  • застосовувана платником податків система оподаткування;
  • перелік податків, які будуть перевірені в ході електронної перевірки;
  • дані про ведення бухгалтерського обліку, зокрема, первинні документи в електронному вигляді;
  • документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, у відповідному форматі;
  • спосіб надання документів (електронною поштою або на будь-якому носії).

При цьому податковий орган залишив за собою право запитувати у платника податків, що перевіряється віртуально, завірені паперові копії документів, що стосуються предмета перевірки.

Результат електронної перевірки

Результатом «віртуальної» податкової перевірки є акт (довідка), який складається у двох примірниках і підписується уповноваженими від податкової служби особами, які проводили таку перевірку. Довідка реєструється в податковій службі протягом 5 днів з моменту завершення перевірки і вручається (надсилається поштою) платнику податків або його уповноваженому представнику, який повинен ознайомитися з документом і підписати його або надати заперечення протягом 5 днів з моменту вручення (П. 86.4 ПКУ). Якщо ж платник податків не згоден з результатами перевірки, він має право направити свої зауваження разом з підписаним примірником довідки.

Практика електронних перевірок, як вважають експерти, має спростити життя підприємцям. «Можливість надання звітності в електронному вигляді та проходження електронних документальних перевірок дозволить платникам податків витрачати менше часу на спілкування з перевіряючими. Однак, за сьогоднішніми реаліями, податківці не поспішають розлучатися зі своїм правом перевірки паперових документів і в ході електронної перевірки, як і раніше можуть вдатися до практики паперової тяганини. До того ж для отримання результатів перевірки все рівно доведеться їхати в податкову», – зазначає Ольга Андрусь, податковий консультант аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг».