При відкритті бізнесу неодмінно виникає питання, яку ж форму організації бізнесу (а також і організаційно-правову форму) вибрати. Найчастіше інвестор вибирає між тим, щоб зареєструвати приватного підприємця (тобто ФОП) або ж віддати перевагу юридичній особі — наприклад, товариству з обмеженою відповідальністю (або приватному підприємству). Постараємося відповісти на ці питання в нашій статті, а також пропонуємо пройти тест, щоб самостійно вибрати оптимальний варіант.

Що таке ФОП, що таке ТОВ?

ФОП – це фізична особа-підприємець, людина, яка легально працює як підприємець. При реєстрації ФОП інвестор, крім статусу «громадянина», набуває додатковий статус — суб’єкта підприємницької діяльності і сам веде бізнес від власного імені.
Юридична особа (найчастіше товариство з обмеженою відповідальністю — ТОВ чи приватне підприємство – ПП) — це організація, компанія, фірма, заснована одним або декількома особами, статутний капітал якої розділений на частки, розмір яких встановлюється статутом.

Відповідальність

Підприємець несе відповідальність власним майном. Тобто, за борги ФОП можуть накласти арешт на рахунки чи майно самої фізичної особи. 

Подробиці

Всі договори (оренди, закупки, надання послуг та ін.) ФОП (фізична особа-підприємець) укладає від свого імені, самостійно наймає співробітників, виплачує їм заробітну плату, сплачує податки та інше.

Фактично, все перераховане вище вже дає можливість зрозуміти — «відсторонитися» від свого бізнесу інвестору-ФОП не вдасться, цей бізнес повністю пов’язаний з ним так само, як і відповідальність за можливі порушення, проходження перевірок та інше.

У ТОВ засновник відповідає за всіма боргами тільки часткою в статутному капіталі. Тобто, навіть при збитках чи штрафах для ТОВ засновник (інвестор) не відповідає по таким зобов’язанням

Подробиці

У разі створення юридичної особи інвестор засновує новий бізнес, призначає керівника підприємства, і вже сама юридична особа веде господарську діяльність, сплачує податки, наймає або звільняє співробітників, несе тягар відповідальності за порушення законодавства.

При цьому практично завжди інвестор не несе відповідальність за помилки або зловживання, які були зроблені ТОВ, наприклад, за несвоєчасну сплату податків або неподану декларацію. Відповідальність за такі дії лежить на самому ТОВ або на його керівникові (хоча останнім часом і мають місце спроби через суд змусити засновників відповідати за зобов’язаннями ТОВ понад їхній внесок в статутному капіталі).

Звичайно, зазначена вище градація досить умовна — інвестор може бути одночасно і директором ТОВ, тому він і буде приймати співробітників або підписувати контракти в рамках його діяльності. Тому створення бізнесу (бізнес-структури), який складається з декількох суб’єктів, більшою мірою визначається завданнями, що стоять перед майбутнім бізнесом і ключовими цілями.

Перед реєстрацією бізнесу потрібно проаналізувати:

  • чим ви будете займатися;
  • з якими контрагентами доведеться працювати;
  • приблизно прикинути, які будуть доходи протягом перших місяців або першого року роботи.

Також, в деяких випадках потрібно розуміти — чи планується здійснення зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) — як у вигляді імпорту товарів, так і шляхом надання послуг нерезидентам.

Ці та інші нюанси дуже важливі і за більш детальною оцінкою рекомендуємо звернутися за юридичною консультацією до наших фахівців, які допоможуть розібратися в перевагах та недоліках кожної форми власності (ТОВ або ФОП)  і з’ясувати, яка краще підійде саме вашому бізнесу.

Чи легко відкрити ФОП і ТОВ?

Статутний капітал ФОП не потрібен, оскільки ФОП у своїй підприємницькій діяльності використовує все своє майно (кошти, товари, обладнання, транспорт, нерухоме майно).

На початку своєї діяльності ФОП може навіть не відкривати розрахунковий рахунок, частіше за все не виготовляє печатку, з огляду на її необов’язковість.

Відкриття ТОВ вимагає набагато більших зусиль і документів від інвестора.

Необхідно:
  • підготувати комплект установчих документів: статут та протокол (рішення) про створення (саме на підставі цих документів державний реєстратор буде проводити реєстрацію);
  • завірити у нотаріуса підписи на них;
  • подати документи для реєстрації.

Після реєстрації, юридична особа може починати свою діяльність, для чого насамперед потрібно сформувати статутний капітал ТОВ (він може бути сформований після реєстрації як грошима, так і майном).

Якщо засновників кілька, то статутний капітал ділиться на частки, які належать учасникам ТОВ. Співвідношення часток в статутному капіталі відповідає і відсоткам голосів засновників, і їх частці при розподілі прибутку.

Терміни відкриття ФОП

Зазвичай реєстрація займає до 1 тижня, з яких 1-2 дні —  сама реєстрація ФОП в єдиному державному реєстрі, а решта часу — отримання статусу платника єдиного податку, отримання витягу з реєстру платників єдиного податку. При реєстрації ФОП в режимі онлайн через сервіс «Дія» строк реєстрації складає декілька годин (якщо заява подана у робочий день).

Терміни відкриття ТОВ

Термін реєстрації ТОВ складає 3-5 робочих днів, з яких 1-2 дні — це підготовка документів і завірення їх у нотаріуса, а ще 1-3 дні — це власне сама процедура реєстрації з отриманням Виписки з Єдиного державного реєстру. Після цього можна оформляти печатку, відкривати рахунок для ТОВ, приймати на роботу директора.

Для платників ПДВ

Якщо ТОВ планує бути платником ПДВ,  то така реєстрація займе додатково ще 5-7 робочих днів після дати реєстрації ТОВ. Заяву на реєстрацію платником ПДВ можна подати одночасно з реєстрацією ТОВ або ФОП (звісно, якщо обрана система оподаткування ТОВ чи ФОП передбачає сплату ПДВ).

Отримання статусу платника ПДВ — відчутно триваліша процедура.

Оскільки подати заявку можна не пізніше ніж за 10 днів до дати реєстрації, то мінімальний термін реєстрації платником ПДВ — від  5 днів. Якщо підприємство зареєстроване до 20-х чисел місяця, тоді воно зможе стати платником ПДВ з першого числа наступного місяця, а якщо підприємство зареєстроване після 20 числа – то в цьому випадку статус платника ПДВ підприємство отримає тільки через місяць. Заявку про реєстрацію платником ПДВ можна подати і після реєстрації, в такому випадку її потрібно буде подати в електронному вигляді через електронний кабінет платника податків.

Які помилки можна допустити при самостійній реєстрації?

  • Мати неповний перелік документів, необхідних при реєстрації.
  • Мати неактуальні бланки заяв.
  • Заповнити бланки з помилками чи виправленнями або некоректно заповнити поля в формах.
  • Вибрати неунікальне найменування для компанії (спричинить відмову в реєстрації).
  • Невірно зазначити адресу (особливо, якщо відбулося її перейменування) чи вказати невірний поштовий індекс.
  • Неправильно вибрати систему оподаткування (наприклад, існують обмеження щодо торгівлі алкогольними чи тютюновими виробами для ФОП-єдинників).
  • Неправильно підібрати КВЕДи (загрожує нарахуванням штрафів: підприємці, які збираються відкрити бізнес на спрощеній системі, повинні знати, які обмеження діють для єдиного податку щодо окремих видів діяльності).
  • У реєстраційних документах відсутній номер офісу (кімнати) або зазначена «масова» адреса (наприклад, вулиця та номер будинку бізнес-центру).

ВСІ ВИЩЕЗАЗНАЧЕНІ ВИМОГИ МОЖУТЬ СТАТИ ПІДСТАВОЮ ВІДМОВИ В РЕЄСТРАЦІЇ АБО ГАРАНТОВАНО СПРИЧИНЯТЬ НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ ПРИ ЗДІЙСНЕННІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА!

У ФОП є можливість онлайн реєстрації на сайті Дія (за наявності електронного підпису). Можна зареєструвати ФОП через ЦНАП чи пройти всі необхідні кроки й поштою (наприклад, якщо майбутній ФОП проживає не в тому місті, де зареєстрований, то він може направити реєстраційну форму, засвідчивши підпис на ній нотаріально).

Плюси і мінуси ТОВ та ФОП

Підсумовуючи вищевикладене пропонуємо розібратися в перевагах ТОВ та ФОП, а також зрозуміти, які ж все-таки недоліки вони мають один перед одним.

Переваги ФОП

  • До ведення бухгалтерського обліку підприємця не висуваються серйозні законодавчі вимоги, вести свою бухгалтерію підприємець може і самостійно.
    Детальніше

    В більшості випадків (якщо мова йде про ФОП на єдиному податку) вести облік — це фіксувати суми доходів, а в кінці кварталу (для 3 групи) або року (для 1 або 2 групи) подати декларацію. Є усталена думка, що ФОП взагалі не потрібні документи. Однак це не зовсім так. У своїй діяльності ФОП в будь-якому випадку веде облік доходів на підставі первинних документів (актів, накладних). Відсутність прибуткових документів надалі може зіграти поганий жарт з ФОП — при перевірках ДПС нерідко розглядає продані ФОП товари, на які немає прибуткових документів, як безкоштовно отримані, відповідно включаючи їх до складу доходу. Тому ФОП все одно потрібно документально оформлювати свою діяльність, хоча, звичайно ж, вимоги до документів і самого обліку набагато лояльніше.

  • Можливість ведення бізнесу без обов’язкового відкриття рахунку в банку.
  • Фізична особа-підприємець може на свій розсуд розпоряджатися своїми доходами та прибутком.
    Детальніше
    Це означає, що в будь-який момент він може вилучити з бізнесу частину свого доходу  — або як зароблений прибуток, або просто вивести гроші з бізнесу і направити їх на особисті цілі (навіть не пов’язані з підприємництвом). Обмежень на частоту отримання доходу або сум доходу, які вилучаються з бізнесу, немає, він може бути вилучений навіть повністю.
  • ФОП має повне право коли завгодно припинити свою діяльність.
    Детальніше
    Необхідно подати заяву до державного реєстратора (у т.ч. через центр надання адміністративних послуг – ЦНАП), пройти перевірку в ДПС. Для швидкої ліквідації ФОП без проблем радимо звертатися до наших фахівців, адже для цього вам буде потрібно лише прийти до нотаріуса і оформити довіреність. Всю роботу за вас зробить «Глобал Консалтинг».
  • Ціна на реєстрацію набагато нижча в порівнянні з ТОВ.

Недоліки ФОП

  • Підприємець не може вибирати для свого бізнесу назву.
    Детальніше
    За законодавчими вимогами він повинен називатися по своєму прізвищу, наприклад, ФОП Іванов І.І. Відповідно, у всіх договорах і документах він буде виступати саме так — від власного імені. Проте, законодавство дозволяє створити та використовувати бренд (торгове або фірмове найменування), який ФОП буде асоціювати зі своєю продукцією або послугами. Для захисту від копіювання такого бренду він може бути захищений, якщо зареєструвати знак для товарів і послуг.
  • Обмежуються певні види діяльності.
  • У ситуації, коли діяльність тимчасово зупинилася, ФОП, якщо він знаходиться на ЄП, щомісяця повинен продовжувати оплачувати ЄСВ (в 2023 році – 1474 грн).
  • Бізнес, який створений «навколо» ФОП не може бути переоформлений на іншого інвестора. 
    Детальніше
    Якщо бізнес — це магазин або салон краси, то договір оренди, працівники, договори з постачальниками — все зосереджено на самому ФОП. «Продаж» бізнесу в цьому випадку може відбуватися тільки з переоформленням всіх договорів, переведенням працівників та ін. Тобто — зайняти значний час.
  • Відповідальність власним майном при банкрутстві.
    Детальніше
    Якщо, наприклад, майна ФОП не вистачить для погашення боргів перед кредиторами, постачальниками та ін., то вони можуть звернутися за стягненням і на те майно, яке купувалося ним як громадянином, в тому числі в шлюбі.

Переваги ТОВ

  • ТОВ може вибрати будь-яке найменування, якого немає в державному реєстрі.
  • Легкий продаж частки чи всього бізнесу.
    Подробиці
    Продаж бізнесу новому інвестору здійснюється шляхом продажу частки в такому ТОВ. Учасники можуть продавати чи дарувати свою долю іншим суб’єктам (на відміну від ФОП, який не може швидко «передати» свій бізнес іншим). В цьому випадку для постачальників, контрагентів і навіть працівників ТОВ нічого не змінюється — вони продовжують працювати в тому ж бізнесі, де просто змінився власник.
  • Можливість «почати з чистого аркуша».
    Подробиці
    Якщо бізнес ТОВ зіштовхнувся із якимись складнощами, то діяльність підприємства можна згорнути, звільнити робітників, а паралельно відкрити нове — «з чистого аркуша». Збиткова діяльність ФОП з боргами назавжди «прив’язана» до громадянина, який займався підприємництвом.

Недоліки ТОВ

  • Бухгалтерський облік ТОВ вимагає кваліфікованого бухгалтера чи кількох.
    Подробиці
    Самостійно вести бухгалтерський облік ТОВ директор (засновник) зможе лише при незначних об’ємах діяльності, інакше переважна частина часу в нього витрачатиметься на реєстрацію податкових накладних, виписування рахунків чи актів, а не на організацію діяльності компанії. ТОВ має вести постійний бухгалтерський облік всієї діяльності, документально фіксувати всі господарські операції, подавати звітність. Для ТОВ — платників податку на прибуток саме відомості бухобліку і первинних документів є підставою для розрахунку розмірів податку на прибуток. Але на старті бізнесу утримувати штатного бухгалтера дорого, інколи невигідно. Тому рекомендуємо оцінити переваги бухгалтерського аутсорсингу прямо зараз.
  • За ТОВ податкові органи значно пильніше слідкують та контролюють, ніж за ФОП.
  • Якщо бізнес створено в форматі ТОВ, то інвестор не може в будь-який момент вилучити кошти з бізнесу за власним бажанням.
    Подробиці
    Звертаємо увагу, що інвестор має право на вилучення частини прибутку ТОВ лише з певними обмеженнями. Відповідно, за даними бухгалтерського обліку таке ТОВ має працювати із прибутком. Якщо ж директор «мінімізує» прибутки, щоб зменшити податок на прибуток, то і дивіденди немає з чого виплачувати.
    Дивіденди виплачуються за результатами діяльності певного періоду (не менш кварталу). Тобто тільки за результатами завершеного періоду (кварталу чи року) загальні збори приймають рішення про спрямування коштів на виплату дивідендів.
    Якщо в ТОВ кілька засновників, то вони можуть не домовитися про виплату дивідендів, оскільки вивід коштів може негативно позначитися на платоспроможності ТОВ. Відповідно потрібна згода більшості учасників стосовно факту виплати дивідендів і розмірів суми, котра пропорційно розподіляється між засновниками.
  • Складна ліквідація.
    Подробиці
    Щоб позбавитися проблем з податковими перевірками, можливими штрафами та марудним оформлення документації  рекомендуємо замовити ліквідацію підприємства у наших спеціалістів.

Оподаткування: ФОП або ТОВ?

Перед початком роботи бізнесу потрібно визначитися з запланованими (такими, що влаштовують інвестора) рівнями податкових платежів.

Наприклад:

  • ФОП платник єдиного податку 2 групи сплачує податок незалежно від обсягів діяльності за ставкою до 20% мінімальної зарплати на місяць. Додатково сплачується ЄСВ «за себе».
  • ФОП платник єдиного податку 3 групи, неплатник ПДВ, сплачує податок в залежності від обсягів діяльності за ставкою 5% від суми доходів;
  • ФОП на загальній системі сплачує 18% податку з доходів, 1.5% військового збору і 22% ЄСВ від суми чистого доходу (прибутку)
  • ТОВ—платник єдиного податку, неплатник ПДВ, сплачує податок в залежності від обсягів діяльності за ставкою 5% від суми доходів;
  • ТОВ на загальній системі сплачує 18% податку на прибуток з суми прибутку, визначеного за даними бухобліку. А при обсягах діяльності більше 1 млн. грн. за рік – додатково сплачує ПДВ.

Щоб вибрати оптимальний варіант системи оподаткування (а разом з тим вибрати форму власності та схему роботи)

ПРОПОНУЄМО ПРОЙТИ ТЕСТ

Будь ласка, фіксуйте свої відповіді, щоб надалі звіритися з відповідями нижче.
Тест
  1. Запланований обсяг операцій за рік?
    • 1.1. До 1 500 000 грн
    • 1.2. Від 1 500 000 до 5 500 000
    • 1.3. Від 5 500 000 до 7 800 000 грн
    • 1.4. Понад 7 800 000
  2. Кому будуть надаватися послуги або продаватися товари?
    • 2.1. Фізичним особам.
    • 2.2. Іншим платникам єдиного податку.
    • 2.3. Юридичним особам.
    • 2.4. Нерезидентам.
    • 2.5. Планується здійснювати торгівлю на ринку або надавати побутові послуги населенню.
  3. Чи потрібен статус платника ПДВ?
    • 3.1. Не потрібен;
    • 3.2. Потрібен.
  4. Яка націнка (прибутковість) планується?
    • 4.1. До 5%;
    • 4.2. 5-20%;
    • 4.3. Понад 20%
  5. Яка кількість працівників планується?
    • 5.1. До 10 осіб.
    • 5.2. Понад 10 осіб.
    • 5.3. Без працівників
  6. Чи планується виводити прибуток?
    • 6.1. Так, часто.
    • 6.2. Епізодично
  7. Чи потрібна можливість масштабувати бізнес, продати його?
    • 7.1. Не потрібна.
    • 7.2. Потрібна.
  8. Чи інвестор залучений в поточний супровід?
    • 8.1. Контролюватиме всі кроки в поточному режимі;
    • 8.2. Надасть контроль довіреній особі
Результати

З нашого досвіду можемо сказати наступне:

  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.1, 2.1 або 2.5, 3.1, 4.2-4.3, 5.3, 6.1, 7.1 і 8.1 — то оптимальний вибір це реєстрація ФОП платника єдиного податку 1 групи.
  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.1-1.2, 2.1 — 2.2, 3.1, 4.2-4.3, 5.1, 5.3, 6.1, 7.1 і 8.1 — то оптимальний вибір це реєстрація ФОП платника єдиного податку 2 групи.
  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.3, 2.1 -2.4, 3.1, 4.2-4.3, 5.1 чи 5.2, 6.1, 7.1 і 8.1 — то оптимальний вибір це реєстрація ФОП платника єдиного податку 3 групи за ставкою 5% (без ПДВ).
  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.3, 2.1 — 2.4, 3.2, 4.2-4.3, 5.1, 6.1, 7.1 і 8.1 — то оптимальний вибір це реєстрація ФОП платника єдиного податку 3 групи за ставкою 3% (платник ПДВ).
  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.4, 2.1-2.4, 3.1, 4.2, 5.1-5.2, 6.2, 7.2, 8.1-8.2 то оптимальний вибір це реєстрація ТОВ платника єдиного податку 3 групи за ставкою 5% (без ПДВ).
  • В інших випадках оптимальний вибір це реєстрація ТОВ платника податку на прибуток.

Звичайно, вибрати правильну систему оподаткування бізнесу дуже важливо, бо потім її не можна поміняти швидко  (перейти на єдиний податок можна тільки з початку кварталу), а в ряді випадків змінити не вийде — ТОВ не зможе використовувати 2 групу єдиного податку як ФОП.

Тому до вибору системи оподаткування варто підійти вкрай виважено і заздалегідь.

Чи потрібен статус платника ПДВ?

Перед створенням бізнесу необхідно чітко розуміти — чи потрібен для його успішної роботи статус платника податку на додану вартість (ПДВ). Платником ПДВ може бути як юридична особа, так і ФОП. Однак в ряді випадків система оподаткування ФОП не дозволяє бути одночасно і платником ПДВ (наприклад, 2 група єдиного податку або 3 група зі ставкою 5%).

В основному статус платника ПДВ може бути необхідний у разі якщо:

  • Планується в великих обсягах імпортувати товар або обладнання зі сплатою ПДВ на митниці;
  • Контрагенти — покупці або замовники готові працювати тільки з платником ПДВ;
  • Плановані обсяги операцій за перший рік перевищують 7 800 000 грн.

Статус платника ПДВ — додатковий обсяг бухгалтерської роботи, відповідальності ФОП або ТОВ, а також — істотне податкове навантаження, яке бажано врахувати і прорахувати при прийнятті рішення про реєстрацію платником ПДВ.

Заробітна плата у ФОП або ТОВ

ФОП самостійно веде підприємницьку діяльність на свій страх і ризик. При цьому його винагородою є прибуток від такої діяльності. Заробітної плати він не отримує, хоча і може встановити собі якусь «ставку», яку буде стабільно забирати з бізнесу.

У ТОВ в будь-якому випадку буде керівник, якому повинна регулярно, два рази на місяць виплачуватися заробітна плата в розмірі не менше мінімальної. Звичайно при «припиненні» діяльності ТОВ співробітники можуть бути звільнені, а функції з представництва інтересів ТОВ можуть бути покладені на засновника, проте це вимагає оформлення документально.

Найманим працівникам ТОВ та ФОП виплачують заробітну плату і сплачують податки з неї за рівними правилами, з нарахуванням ЄСВ на суму такої заробітної плати та утриманням ПДФО та військового збору. При цьому заробітна плата працівників, які зайняті повний робочий день, не може бути менше мінімальної (на сьогодні це 6700 грн.).

Маючи багаторічний досвід роботи в даній сфері ми розкрили основні плюси і мінуси ФОП та ТОВ, а також допомогли розібратися з тим, що підходить саме Вам. Правильно і швидко відкрити бізнес допоможуть наші фахівці, які індивідуально проаналізують варіанти та вбережуть вас від можливих помилок.