Коли в податковому спорі народжується істина?

31.10.2013, 16:10

Періодичні податкові перевірки – невід’ємна частина будь-який бізнес-діяльності. Однак дуже часто (а останнім часом практично завжди) буває так, що в результаті такої перевірки та винесеного перевіряючим органом рішення між платником податків (підприємцем або підприємством) та податкової виникають розбіжності, які переростають у податкові спори. Які ж є способи успішно залагодити цю суперечку і добитися рішення на свою користь?

Податкові спори – справа звичайна

Спори з податковими органами в нашій країні – досить часте явище. За статистикою, судові спори щодо оскарження рішень податкових органів складають більше 50% від загальної кількості судових спорів з податковими органами. А дані Єдиного державного реєстру судових рішень говорять про те, що за 8 місяців 2013 судами було винесено 105300 рішень у справах про скасування податкових повідомлень-рішень, в той час як за той же період 2012 року кількість таких рішень становила 66000.

«Наявність великої кількості податкових спорів, – пояснює Яна Бондаренко, адвокат, юрист АО «Глобал Адвокат», – пов’язана в першу чергу з існуючим в Україні дефіцитом державного бюджету, основним джерелом наповнення якого є платники податків. Так, за даними Міністерства фінансів України, дефіцит державного бюджету за січень-серпень 2013 склав 34,75 міліарда гривень, що більш ніж в 2 рази перевищує аналогічний показник за 2012 рік. Не дивно, що при таких показниках будь-яка податкова перевірка на діючому підприємстві, не залежно від її виду (камеральна, планова, позапланова виїзна), в більшості випадків закінчується донарахуванням або нарахуванням податкових зобов’язань».

Звідки у спору ноги ростуть?

Найчастіше спори з податковими органами виникають через незгоду платника податків з винесеним рішенням про донарахування або нарахування податкових зобов’язань, штрафів, пені, про анулювання реєстрації платника ПДВ, відмову прийняти податкову декларацію і т.д. Таке рішення може бути винесено в результаті проведення контролюючим органом перевірки (камеральної, фактичної, документальної планової, документальної позапланової).

За підсумками виявлення контролюючим органом порушень складається акт. Щоб якнайшвидше врегулювати податковий спір і забути про це, платник податків може прийняти всі вимоги податкової та провести донарахування податкових зобов’язань, сплату штрафу і т.д. Так часто буває, якщо суми штрафів та донарахувань невеликі. Однак якщо мова йде про більш істотні суми і зокрема суми, пов’язані з відшкодуванням ПДВ, то підприємство, як правило, приймає рішення про досудове врегулювання спору або ж оскарження рішення податкової в суді.

Однак юристи радять відстоювати свої права незалежно від розміру суми відшкодування. «Борг навіть в 1 копійку може в перспективі призвести до визнання підприємства «ненадійним» контрагентом з високим ступенем ризику господарської діяльності та до позовів про «стягнення в дохід держави всього отриманого за нікчемними угодами» з усіма ( більшістю ) його контрагентів. Хоча процедура оскарження з найбільшою часткою ймовірності затягнеться на довгий термін (досить часто на рік і більше), оскільки у разі виграшу в першій або апеляційній інстанції, податкова в обов’язковому порядку буде оскаржувати таке рішення». – Коментує Яна Бондаренко.

Що можна оскаржити?

Варто розуміти, що звертатися зі скаргою до вищестоящого податкового органу або суду можна не з будь-якого приводу. Законодавством для цього встановлені певні умови.

Що підлягає оскарженню? Як оскаржується?
Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ В адміністративному та судовому порядку
Відмова податкового органу прийняти податкову декларацію В адміністративному та судовому порядку
Податкові повідомлення-рішення про визначення сум грошового зобов’язання платника податків В адміністративному та судовому порядку
Рішення про арешт майна платника податків В адміністративному та судовому порядку
Податкові консультації, викладені у письмовій формі У судовому порядку
Накази про проведення перевірок У судовому порядку

Запам’ятайте, що не передбачено оскарження для:

  • податкового зобов’язання, яке платник податків самостійно визначив у податковій декларації (розрахунку );
  • рішення податкового органу, яке проходило оскарження в судовому порядку. Таке рішення вже не підлягає оскарженню в адміністративному порядку;
  • акта, складеного після проведення податкової перевірки, так як він не є рішенням.

Залагодити без суду

Податковий спір можна залагодити без суду, тобто в адміністративному порядку. Адміністративне оскарження – це послідовне уявлення скарги до вищестоящих податкових органів в порядку черговості. Які дії платника податків у такій ситуації?

Перше, що потрібно зробити, це скласти письмово скаргу до податкового органу вищого рівня. У цьому документі слід обґрунтувати свою незгоду з рішенням податкового органу. Якщо платник податків бажає особисто бути присутнім при розгляді скарги та обґрунтувати свої заперечення, у нього є така можливість. Потрібно просто вказати про свій намір у скарзі.

В обов’язковому порядку необхідно повідомити контролюючий орган, що стосовно нього проводиться оскарження.
Подати скаргу можна протягом 10 днів з дня отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу. Відповідь на скаргу, тобто мотивоване рішення контролюючого органу, який розглядав скаргу, має бути відправлено платнику податків протягом 20 календарних днів з дня отримання скарги. Відповідь відправляється на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надається йому під розписку. Якщо протягом цього терміну відповідь, що передбачає рішення про розгляд скарги або про продовження терміну її розгляду, не буде відправлено, то скарга вважається повністю задоволеною.

Адміністративне оскарження рішення відповідного податкового органу передбачає дві інстанції:

  • 1-я інстанція – Управління Міндоходов і зборів в області, АРК, м. Києві та Севастополі;
  • 2-я інстанція – Міністерство доходів і зборів України.

«Як показує практика, оскарження податкових повідомлень-рішень в адміністративному порядку не призводить до позитивних результатів, тому суб’єктам підприємницької діяльності нічого не залишається, як звертатися до суду за захистом своїх прав і законних інтересів від зазіхань фіскальних органів». – Додає Яна Бондаренко.

Суд та діло

Процедура судового врегулювання податкового спору набагато складніша і довша. Право на оскарження податкового рішення (термін позовної давності) у суді зберігається за платником податку протягом 3-х років (тобто, 1095 днів) з моменту отримання відповідного рішення. При цьому слід пам’ятати, що, якщо протягом 10 календарних днів з моменту отримання рішення податкового органу, платник податків не оскаржив його в адміністративному або судовому порядку, таке рішення набирає законної сили.

Звернення до суду повинно бути оплачено платником податків, тобто він повинен сплатити судовий збір у розмірі 2% від суми донарахувань, однак він не повинен бути менше 1,5 і більше 4- х розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законодавством на 1-е січня поточного року.

Для звернення до суду складається позов, в якому вказується інформація про платника податків та податковий орган, що беруть участь у спорі, а також аргументація платника податків з приводу незгоди з податковим рішенням. Позов подається до адміністративного суду за місцезнаходженням податкового органу, який виписав податкове повідомлення-рішення.

Разом з позовом подаються також інші документи:

  • документ, що підтверджує сплату судового збору;
  • копії податкових повідомлень-рішень, які оскаржуються;
  • копія виписки з державного реєстру або ж копія свідоцтва про реєстрацію платника податку;
  • копію довідки з органів статистики;
  • копію довідки форми 4-ОПП (для підприємств, зареєстрованих до 14.01.2011 р);
  • копію свідоцтва платника ПДВ.

Крім усього іншого необхідно також ретельно опрацювати свою позицію на засіданні суду, аргументацію, питання і відповіді, зібрати докази. Найкраще, звичайно, звернутися до адвоката або юриста, який спеціалізуються на податкових спорах. Вони зможуть професійно підготуватися до оскарження і захистити інтереси платника податків у суді, домогтися скасування податкового рішення.

Якщо ж адміністративний суд приймає рішення не на користь платника податків або ж задовольняє його вимоги не повною мірою, то позивач має можливість подати апеляційну скаргу до апеляційного адміністративного суду.

Варто зауважити, що якщо позиція платника податків підтверджується відповідними нормами Податкового кодексу, а податковий спір супроводжують грамотні адвокати чи юристи, які розробили сильну аргументацію, підготували вичерпний перелік документів і всі вони оформлені правильно, то за статистикою, українські суди в більшості випадків виносять рішення на користь платників податків. Тому в будь-якому випадку боротися за свої права має сенс.