Нормативно-правове регулювання сонячної енергетики в Україні

24.04.2014, 12:04

Вийшла стаття адвоката, партнера АО «Глобал Адвокат» Олени Кравченко на тему «Нормативно-правове регулювання сонячної енергетики в Україні» в «Юрист і Закон», № 16 від 24.04.2014.

Останніми роками світові темпи зростання альтернативної, зокрема сонячної енергетики, набагато перевищують темпи зростання традиційної енергетики. За даними Європейської асоціації фотоелектричної промисловості, вже в 2012 році сумарна потужність сонячних електростанцій перевищила 100 ГВт. Сонячні електростанції роблять більше енергії, ніж можуть генерувати 16 великих атомних електростанцій.

Європейські країни займають лідируючі позиції по динаміці розвитку сонячної енергетики, 70т усіх потужностей розташовані в Європі. Українська сонячна енергетика розвивається в повній відповідності з європейськими і загальносвітовими тенденціями. За станом на 31 грудня 2013 року, загальна встановлена потужність сонячних електростанцій в Україні склала 746,9 МВт.

 

Темпи зростання сонячної енергетики в Україні.
Загальна встановлена потужність сонячних електростанцій за станом на:

грудень 2011 р. грудень 2012 р. липень 2013р. грудень 2013 р.
187,5 МВт 317,6 МВт 494 МВт 746,9 МВт

 

На збільшення темпів зростання сонячно-енергетичної галузі в нашій країні, поза сумнівом, позитивно впливає чинне законодавство України, що регулює цю галузь, яке вважається одним з найпривабливіших у світі.

«Зелений» тариф

Нормативно-правове визначення «зеленого» тарифу дане в Законі України «Про електроенергетику». Згідно ст.1 цього Закону «зелений» тариф – це спеціальний тариф, по якому закуповується електрична енергія, що вироблена на об’єктах електроенергетики, у тому числі на введених в експлуатацію чергах будівництва електричних станцій (пускових комплексах), з альтернативних джерел енергії (окрім доменного і коксівного газів, а з використанням гідроенергії –вироблена тільки мікро-, міні- і малими гідроелектростанціями).

Оптовий ринок зобов’язаний купувати за «зеленим» тарифом у суб’єктів господарювання (яким встановлений «зелений» тариф) усю електричну енергію, вироблену на об’єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії (окрім доменного і коксівного газів, а з використанням гідроенергії –вироблену тільки мікро-, міні- і малими гідроелектростанціями), незалежно від величини встановленої потужності або об’ємів її відпустки.

Така електрична енергія може бути також реалізована безпосередньо за договорами із споживачами і/або енергопостачальниками. На сьогодні коефіцієнт «зеленого» тарифу для електроенергії, зробленої з використанням альтернативних джерел енергії, встановлюється залежно від дати введення відповідного об’єкту енергетики в експлуатацію.

«Зелений» тариф для суб’єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, встановлюється на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, визначеного із застосуванням тарифного коефіцієнта, вживаного для пікового періоду часу (для трьохзонної тарифної класифікації), помноженого на коефіцієнт «зеленого» тарифу для електроенергії, виробленої з енергія сонячного випромінювання.

Категорія об’єкту сонячної енергетики

Коефіцієнт «зеленого» тарифу для об’єктів сонячної енергетики, які введені в експлуатацію:

до 31.03.2013р.

з 01.04.2013р. до 31.12.2014р.

з 01.01.2015р. до 31.12.2019р.

з 01.01.2020р. до 31.12.2024р.

з 01.01.2025р. до 31.12.2029р.

наземні об’єкти сонячної енергетики 4,80 3,50 3,15 2,80 2,45
об’єкти сонячної енергетики, вмонтовані (встановлені) на дахах і/або фасадах будинків, будівель і споруд, величина встановленої потужності яких перевищує 100 КВт 4,60 3,60 3,24 2,88 2,52
об’єкти сонячної енергетики, вмонтовані (встановлені) на дахах і/або фасадах будинків, будівель і споруд, величина встановленої потужності яких не перевищує 100 КВт 4,40 3,70 3,33 2,96 2,59
об’єкти сонячної енергетики, вмонтовані (встановлені) на дахах і/або фасадах приватного домоволодіння (будинків, будівель і споруд), величина встановленої потужності яких не перевищує 10 КВт —- 3,70 3,33 2,96 2,59

 

На сьогодні у Верховній раді України знаходиться на розгляді законопроект №4596 від 27.03.2014г. «Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» (відносно стимулювання виробництва енергії з альтернативних джерел енергії)». У разі ухвалення цього законопроекту буде зменшений коефіцієнт «зеленого» тарифу для наземних об’єктів сонячної енергетики, величина встановленої потужності яких перевищує 10 МВт, а саме:

Категорія об’єкту сонячної енергетики

Коефіцієнт «зеленого» тарифу для об’єктів сонячної енергетики, які введені в експлуатацію:

до 31.03.2013р.

з 01.04.2013р. до 31.12.2014р.

з 01.01.2015р. до 31.12.2019р.

з 01.01.2020р. до 31.12.2024р.

з 01.01.2025р. до 31.12.2029р.

наземні об’єкти сонячної енергетики, величина встановленої потужності яких менше або дорівнює 10 МВт

 

4,80 3,50 3,15 2,80 2,45
наземні об’єкти сонячної енергетики, величина встановленої потужності яких більше 10 МВт

 

2,4 1,75 1,57 1,4 1,22

 

Автори законопроекту обґрунтовують необхідність пониження коефіцієнта «зеленого» тарифу для вищезгаданих об’єктів сонячної енергетики наступним:

  • в Україні «зелений» тариф в 2-4 рази перевищує аналогічні тарифи в країнах Євросоюзу;
  • власники отримують надприбутки, а споживачі зайве цінове навантаження.

Місцева складова

«Зелений» тариф для електроенергії, зробленої з альтернативних джерел енергії на об’єктах електроенергетики, будівництво яких розпочате після 1 січня 2012 року, встановлюється за умови дотримання розміру місцевої складової. Місцева складова – це доля визначених Законом України «Про електроенергетику» комплектуючих об’єкту електроенергетики (елементів місцевої складової) українського походження, використаних при створенні об’єкту електроенергетики.

Українське походження елементів місцевої складової (окрім робіт по будівництву) визначається місцем здійснення визначених Законом України «Про електроенергетику» операцій відносно елементів місцевої складової на території України і підтверджується сертифікатом походження, виданим в установленому порядку Торгово-промисловою палатою України або уповноваженим органом іноземної держави (відносно імпортованих товарів).

Українське походження робіт з будівництва признається за умови реєстрації на території України місцезнаходження підрядників, що виконували роботи з будівництва об’єкту електроенергетики, і підтверджується випискою (витягом) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців.

Розмір місцевої складової для об’єктів електроенергетики, що виробляють електроенергію з енергії сонячного випромінювання, будівництво яких розпочате після 1 січня 2012 року і введених в експлуатацію після 1 липня 2013 року, встановлюється на рівні не менше 30 відсотків, а для об’єктів електроенергетики, що виробляють електроенергію з енергії сонячного випромінювання, будівництво яких розпочате після 1 січень 2012 рік і введених в експлуатацію після 1 липень 2014 рік, – на рівні не менше 50 відсоток.

Відповідність розміру місцевої складової вказаним вимогам визначається з урахуванням таких фіксованих доль:

Елементи місцевої складової

 

Операції, які мають бути здійснені на території України

 

фіксована доля (%)
полікристалічний кремній виробництво 32
зливки монокристалічні або псевдокристалічні виробництво 13
пластини монокристалічні або псевдокристалічні виробництво 7
фотоелектричні елементи виробництво 20
фотоелектричні модулі складання 23
Будівельні роботи виконання 5

 

Побутове використання сонячних установок

Сонячні батареї, що використовуються для побутових потреб, мають бути сертифіковані в Україні і мати висновок про відповідність системі стандартів безпеки праці. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.1998г. №1094 «Про державну експертизу по енергозбереженню» для побутових потреб без отримання яких-небудь дозволів використовуються сонячні батареї, що не є енергоємними, тобто потужність яких складає менше 75 КВт.

З 1 січня 2014 приватне домоволодіння, яке виробляє електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, має право продажу залишку електричної енергії. Такий продаж здійснюється приватним домоволодінням без отримання відповідної ліцензії.

«Зелений» тариф для приватного домоволодіння встановлюється єдиним.

На генеруючі установки приватного домоволодіння не поширюється вимога дотримання розміру місцевою складовою.

Податкові пільги

Чинним законодавством України передбачені пільги при оподаткуванні на прибуток і пільги при імпорті.

1) Пільги при оподаткуванні на прибуток

  • Звільнення від оподаткування на прибуток 80% прибутку підприємств.

Згідно п. 158.1. ст. 158 Податкового кодексу звільняється від оподаткування на прибуток 80 відсотків прибутку підприємств, отриманого від продажу на митній території України товарів власного виробництва, а саме:

    • устаткування, яке працює на поновлюваних джерелах енергії;
    • матеріалів, сировини, устаткування і комплектуючих, які використовуватимуться при виробництві енергії з поновлюваних джерел енергії;
    • енергозберігаючого устаткування і матеріалів, виробів, експлуатація яких забезпечує економію і раціональне використання паливно-енергетичних ресурсів;
    • засобів виміру, контролю і управління витратами паливно-енергетичних ресурсів.

Звільнення від оподаткування діє впродовж п’яти років з моменту отримання першого прибутку внаслідок підвищення енергоефективності виробництва.

При цьому платник повинен забезпечити роздільний облік прибутку або збитків, отриманих від продажу на митній території України таких товарів. Суми коштів, вивільнених у зв’язку з наданням податкової пільги, спрямовуються платником податку на збільшення обсягів виробництва.

У разі порушення цільового використання коштів платник податків зобов’язаний визначити прибуток, що не оподатковується у зв’язку з наданням податкової пільги, і обкласти її в поточному періоді, а також сплатити за відповідний період пеню у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки НБУ.

  • Звільнення від оподаткування на прибуток 50% прибутку підприємств.

Згідно п.158.2. ст.158 Податкового кодексу України звільняється від оподаткування 50 відсотків прибутку, отриманого від здійснення енергоефективних заходів і реалізації енергоефективних проектів підприємств, які включені в Державний реєстр підприємств, установ і організацій, що здійснюють розробку, впровадження і використання енергоефективних заходів і енергоефективних проектів строком на п’ять років з моменту отримання першого прибутку внаслідок підвищення енергоефективності виробництво.

До вище згаданого реєстру включаються підприємства, установи та організації, які включені в галузеві програми по енергоефективності і за результатами проведення експертизи в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів, отримали висновок такого органу про відповідність енергоефективних заходів і енергоефективних проектів, які вже впроваджені або знаходяться на стадії розробки і впровадження, критеріям енергоефективності і включені в галузеві програмиз енергоефективності.

При впровадженні платником податків енергоефективних заходів і енергоефективних проектів такий платник повинен забезпечити роздільний облік прибутку або збитків, отриманих від здійснення енергоефективних заходів і реалізації енергоефективних проектів.

Пільги при імпорті

Відповідно до п.197.16 ст.197 Податкового кодексу України і п.п. 14, 16 ч.1. ст.282 Митного кодексу України звільняються від оподаткування на додану вартість і від оплати ввізного мита операції по ввезенню на територію України:

  • устаткування, яке працює на поновлюваних джерелах енергії, енергозберігаючого устаткування і матеріалів, засобів виміру, контролю і управління витратами паливно-енергетичних ресурсів, устаткування і матеріалів для виробництва енергії з поновлюваних джерел енергії;
  • матеріалів, устаткування, комплектуючих, використовуваних для виробництва:

а) устаткування, яке працює на поновлюваних джерелах енергії;

б) матеріалів, сировини, устаткування і комплектуючих, які використовуватимуться у виробництві енергії з поновлюваних джерел енергії;

в) енергозберігаючого устаткування і матеріалів, виробів, експлуатація яких забезпечує економію і раціональне використання паливно-енергетичних ресурсів;

г) засобів виміру, контролю і управління витратами паливно-енергетичних ресурсів.

Операції з ввезення на митну територію України вказаних товарів звільняються від оподаткування за умови, що ці товари застосовуються платником податків для власного виробництва і ідентичні товари з аналогічними якісними показниками не виробляються в Україні.

У разі порушення вимог відносно цільового використання таких товарів, платник податку зобов’язаний збільшити податкові зобов’язання за результатами податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму податку на додану вартість, яка має бути сплачена за вказаними операціями у момент ввезення таких товарів, а також сплатити пеню, нараховану на таку суму податку, виходячи зі 120 відсотків облікової ставки НБУ, діючої на день сплати податкового зобов’язання і за період з дня ввезення таких товарів до дня збільшення податкового зобов’язання, а також сплатити ввізне мито і пеню у розмірі 120 відсоток річний облікової ставки НБУ.

Таким чином, можна говорити про те, що на сьогодні позитивна динаміка розвитку сонячної енергетики в Україні пояснюється не лише сприятливими кліматичними чинниками, але і створенням належної нормативно-правової бази для регулювання цієї галузі.

Олена Кравченко

адвокат, партнер

АО«Глобал Адвокат»

Аудиторсько-консалтингова

Корпорація «Глобал Консалтинг»

Подивитися в пдф