У кожної компанії є своя стратегія. Навіть якщо вона не існує як окремий документ, вона все одно є в голові у власника бізнесу. Інша справа – чи допомагає вона бізнесу ставати успішніше? Сьогодні поговоримо про те, як розробити дійсно робочу стратегію і як правильні питання можуть допомогти в цьому.Стратегія – то, як ви ведете бізнес і досягаєте цілейСтратегія з’явилася як наука про війну. Полководці так називали обраний ними метод дій в боротьбі з противником для досягнення перемоги. Хтось міг займати оборонну позицію, хтось наступальну, хтось діяв у спосіб «тихіше їдеш – далі будеш», хтось брав своє змором та інше. У кого стратегія була сильніше або хитріше, той і перемагав. Пізніше це поняття перекочувало і в бізнес. І сьогодні сильна бізнес-стратегія дозволяє підприємцю отримувати бажаний результат і обходити конкурентів. Головне в стратегії – придумати, як найбільш ефективно використовувати наявні ресурси, щоб отримати запланований результат, прийти до бажаного. При цьому потрібно враховувати багато факторів:
    • свої слабкі сторони;
    • передбачувані ходи конкурентів у відповідь на ваші дії;
    • тенденції ринку і галузі та ін.
Але чи достатньо власнику просто вибрати для себе найбільш оптимальний спосіб досягнення цілей? Чи потрібно створювати стратегію, як окремий документ?Коли потрібна розробка стратегії розвитку?Якщо у вас середня або велика компанія, швидше за все, вам не обійтися без прописаної стратегії. Персонал, від якого залежить успіх бізнесу, повинен розуміти і приймати обрану стратегію. Цей документ буде допомагати в прийнятті вірних рішень, так як, по суті, це вектор розвитку компанії. Він підказує, як вести себе зі співробітниками, конкурентами, партнерами, як діяти в різних ринкових ситуаціях та інше. Розробка стратегії розвитку бізнесу – складне завдання. Однак вона може стати набагато простішою, якщо почати з відповідей на 5 важливих питань.5 стратегически важных вопросов для бизнеса?1. У чому ваша фішка?Займаючись бізнесом, ви створюєте певну цінність для ринку. Подумайте, що нового ви даєте споживачам або клієнтам, чому вони повинні купувати, то, що ви продаєте? У чому ваша головна сила, чим ви кращі за конкурентів? Простими словами – в чому ваша фішка? Відповіді на ці питання допоможуть вам сформулювати ідею вашого бізнесу і зрозуміти сильні сторони, а далі – і сформувати місію. Те, заради чого і існує ваша компанія. І те, що буде визначати ваші подальші цілі.2. Чого ви хочете досягти через … років?Для початку потрібно визначити горизонт планування. Це може бути рік, три, п’ять або десять років. Вирішувати вам. Однак зараз стає все важче планувати на тривалі періоди і все частіше розробляються річні стратегії. Також не забувайте, що стратегія – це живий документ, який повинен адаптуватися під обставини ринку. Відповідь на це питання допоможе вам визначитися з баченням і цілями. Тільки не забувайте, що вони повинні бути конкретними і вимірюваними. Тільки так можна зрозуміти, чи працює ваша стратегія.3. Чого нам боятися?Власне відповідаючи на це питання, ви проводите всебічний аналіз. Спочатку подумайте, що всередині компанії може перешкодити вам досягти цілей (зрозуміти свої слабкі сторони). Чому ви досі їх не досягли, що вам заважало? Далі зверніть увагу на ринок і конкурентів. Подивіться, як працюють конкуренти, у чому ви можете їх перевершити. Постарайтеся детально проаналізувати очевидні і можливі загрози ринку. Бути стратегом – значить мислити наперед, десь передбачати майбутнє, прораховувати наперед ходи конкурентів і приймати правильні рішення.4. Чого нам не вистачає?Це питання випливає з попереднього. Проаналізувавши загрози, ви зрозумієте, які заголовки браузерів використовують вам бракує для досягнення намічених цілей. Подумайте, як і де їх взяти.5. Як найпростіше прийти до мети?Тепер прийшов час відповісти на найголовніше питання – «як?». Тут ви вибираєте найбільш простий і ефективний спосіб досягнення поставлених цілей, враховуючи всі деталі і використовуючи інформацію, отриману з відповідей на попередні питання. Так власне ви і визначаєте свою стратегію. Далі ви будете детально продумувати свої дії і вибирати найбільш оптимальні інструменти. Це буде ваша тактика.

Ідеї та поради

У роботі над описаними вище питаннями великим помічником може стати такою управлінський інструмент, як бізнес-модель Олександра Остервальдер – Business Model Canvas. Вона дозволяє легко візуалізувати картину бізнесу, протестувати бізнес-ідею, представивши її у вигляді дев’яти блоків. І в завершенні звернемо увагу на те, як описати і представити співробітникам стратегію розвитку. Час багатосторінкових талмудів, які просто припадають пилом на полиці, пройшло. Стратегія, як документ, повинна працювати і допомагати компанії. Тому подумайте про те, як найбільш простіше і зрозуміліше оформити стратегію. А також вирішите, яким чином познайомити з нею весь персонал, щоб це знайомство було успішним і переросло в міцну дружбу. Сподіваємося, ми були вам корисні. Успішного вам старту і вірних стратегічних рішень.