Нововведення Кодексу про адміністративні правопорушення

Кодекс України про адміністративні правопорушення. Зміни-2015, що стосуються автомобілістів

27.11.2015, 10:11

В інтернет-виданні «ЮРИСТ&ЗАКОН» №45 вийшла стаття юриста АО «Глобал Адвокат» Марини Базик, яка розповідає про останні зміни в Кодексі про адміністративні правопорушення. Про те, як ці нововведення торкнуться автомобілістів, читайте далі у статті.

8 серпня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» №596-VIII (далі по тексту – «Закон»), яким було введено ряд нововведень, що стосуються автомобілістів. Метою прийняття даного Закону стало проведення реформ у сфері дорожнього руху і, звичайно ж, підвищення безпеки дорожнього руху.

Основними нововведеннями цього Закону є: зміна системи штрафів і введення системи штрафних балів; впровадження систем автоматичної фотозйомки та/або відеофіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху та інші нововведення, мова про які піде в даній статті. Отже, розглянемо детальніше ці нововведення.

Зміна системи штрафів. Нововведенням нового Закону стала зміна системи штрафів. Тепер штрафи стали фіксованими, що є плюсом через прозорості їх нарахування. Нагадаємо, що раніше санкції статей КУпАП містили кордону штрафів «від» і «до», сума ж визначалася за внутрішнім переконанням співробітника ДАІ чи судді, зараз же законодавець залишив лише мінімальну суму штрафу, яка була передбачена раніше за те чи інше правопорушення.

Введено систему заохочень за своєчасну оплату штрафів. Так, згідно зі ст. 3001 КУпАП, якщо фізична або юридична особа сплачує штраф протягом трьох днів з моменту вручення постанови про адміністративне правопорушення, то така особа платить тільки 50% від суми штрафу, тобто економить 50%. Варто відзначити, що дана знижка стосується лише правопорушень, зафіксованих в автоматичному режимі.

А ось тих, хто ігнорує штраф, чекає пеня в подвійному його розмірі після закінчення 30 днів з моменту винесення постанови (тобто правопорушник платить вже в потрійному розмірі). Крім того, ухилитися від штрафу зовсім не вийде, тому по закінченню 60 днів з моменту винесення постанови, справу буде передано до виконавчої служби Міністерства юстиції України.

Примітка. Якщо штраф стягується за правопорушення, зафіксоване співробітником поліції, то його потрібно буде сплатити протягом 15 днів, ніякої знижки при цьому не надається. Якщо його не оплатити в цей період, то платиться штраф у подвійному розмірі, а сама справа передається у виконавчу службу.

Введено систему балів. Також новацією цього Закону стало введення системи штрафних балів. Так, згідно зі ст. 271 КУпАП, під терміном «штрафні бали» мається на увазі стягнення, яке накладається на громадян за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі. Кожному громадянину України, який має право на водіння транспортного засобу, на початку кожного року (або з моменту отримання прав) нараховується 150 балів, термін дії яких закінчується в кінці кожного року.

У разі порушення правил дорожнього руху, зафіксованого в автоматичному режимі, з водія буде списуватися та кількість балів, яку передбачено санкцією статті, виходячи з аналізу якої, таких балів вистачить на три правопорушення, а далі все одно доведеться платити штраф. Законом не передбачено зобов’язання попередження про кількість і про їх закінчення, правопорушник дізнається про це вже безпосередньо після отримання постанови про адміністративне правопорушення.

Слід також звернути увагу, що система балів поширюється не на всі правопорушення, а лише на ті, що передбачені ст. 122 КУпАП. Вони включають в себе: перевищення швидкості; порушення вимог дорожніх знаків і дорожньої розмітки; зупинки, стоянки; порушення проїзду пішохідних переходів; рух по тротуарах і пішохідних доріжках; порушення правил обгону та ін.
Впроваджено систему автоматичної фотозйомки та/або відеофіксації адміністративних правопорушень. Це нововведення може стати таким собі своєрідним сюрпризом для власників транспортних засобів – фізичних чи юридичних осіб, адже суб’єктом правопорушень у даному випадку стане саме та особа, на яку було зареєстровано транспортний засіб, а не водій.

Це означає, що навіть якщо автомобіль був проданий за довіреністю або власник транспортного засобу в момент здійснення правопорушення знаходився вдома і тихо-мирно відпочивав, штраф все одно доведеться платити йому. Те ж саме стосується компаній, які тепер будуть зобов’язані віддуватися за своїх підлеглих-порушників.
Якщо ж транспортний засіб було зареєстровано за межами України, то відповідати доведеться тому, хто його ввіз на територію України.

Ще одним мінусом фіксації правопорушення є сам процес його розгляду. Отже, після фіксації правопорушення посадова особа підрозділу Міністерства внутрішніх справ України встановлює власника автомобіля. Після чого виноситься постанова (причому, вона може виноситися і без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності) і відправляється власнику транспортного засобу рекомендованою кореспонденцією (у випадку якщо власник транспортного засобу відмовився отримувати поштове повідомлення, то днем вручення вважається дата відповідної відмітки поштового відправлення). Справи про адміністративне правопорушення розглядаються за місцем їх обробки та обліку.

Але не все так сумно, як здається на перший погляд. По-перше, у разі якщо право володіння і користування транспортним засобом було передано іншій особі за договором найму (оренди), лізингу, прокату, то відповідати в даному випадку буде той, кому це право було передано. По-друге, знову ж автоматичної фіксації підлягають тільки правопорушення, передбачені ст. 122 КУпАП, тобто з фізичної особи можуть відрахувати тільки бали (у разі, звичайно, їх наявності). По-третє, власники транспортних засобів можуть стягнути суму штрафу з водія транспортного засобу, за умови наявності доказів вини останнього. По-четверте, згідно зі ст. 2 794 КУпАП, власник автомобіля може звернутися в підрозділ Міністерства внутрішніх справ із заявою про отримання інформації про фіксації правопорушень в автоматичному режимі, вказавши в ньому мобільний телефон або електронну адресу. Правда, в Кодексі не сказано, платна чи це буде послуга, а лише зазначено, що безкоштовної є послуга по внесенню електронної адреси або телефону в інформаційну базу.

Складніше буде тим, хто продав автомобіль за дорученням, адже їм доведеться шукати правопорушника, який ним керував в цей час, а автомобіль міг бути перепроданий кілька разів за такою довіреністю.

Ще одним мінусом автоматичної фіксації є те, що зобов’язання доведення невинності лягає на плечі правопорушника.

ВИСНОВОК:
Отже, основними нововведеннями Закону є:

  • зміна системи штрафів і введення системи штрафних балів;
  • впровадження систем автоматичної фотозйомки та / або відеофіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху

 

Можна сказати, що явні плюси цього закону, – це прозорість накладення штрафів та знижки в оплаті штрафів, але, на жаль, це єдині плюси. Мінусами ж Закону є зобов’язання власників автомобілів нести відповідальність за чужі гріхи. Бали, звичайно, добре, але погано те, що Законом не передбачено попередження за їх списання.

Марина Базик, юрист АО «Глобал Адвокат»
(Аудиторсько-консалтингова Корпорація «Глобал Консалтинг»)

Подивитися статтю в pdf