Як підприємцю-єдиннику організувати бухгалтерію?

Ведення обліку на спрощеній системі. Як підприємцю організувати бухгалтерію?

11.02.2016, 09:02

Підприємець самостійно вирішує безліч організаційних і не тільки питань. У тому числі він займається і бухгалтерією. Якщо ви втомилися від хаосу, який панує у вас в бухгалтерському обліку, ця стаття для вас. Ми розповімо про ведення обліку на спрощеній системі оподаткування, торкнемося основних нюансів і вимог законодавства. А також підкажемо, як навести лад в обліку.

Бухгалтерська звітність на спрощеній системі. Що і як?

Українське податкове законодавство передбачає для підприємців два способи ведення бухгалтерського обліку: на спрощеній системі або на загальній. Більша частина підприємців, звичайно, вибирає першу. Вона передбачає невелику кількість податків і нескладні правила ведення бухгалтерської звітності.

Спрощенка ділить підприємців на 4 групи. 3 групи можуть вибирати для себе фізичні особи-підприємці. А 4 група призначена тільки для сільськогосподарських підприємств (юридичних осіб).

Кожна група має свої характеристики і вимоги, за якими підприємець вибирає, в якій групі йому бути. Більш детально про критерії кожної групи читайте в нашій статті «Єдиний податок у 2016 році».

Кому не бути спрощенцем?

Однак не будь-який підприємець може вибрати для себе спрощенку. Існують обмеження по виду діяльності та інше.

Вибирати єдиний податок не можуть підприємці, які:

  • є нерезидентами;
  • займаються організацією і проведенням азартних ігор, лотерей, парі;
  • займаються обміном іноземної валюти;
  • виробляють, експортують, імпортують або продають підакцизні товари;
  • видобувають, виробляють, реалізують дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння;
  • добувають, реалізують корисні копалини (крім корисних копалин місцевого значення);
  • займаються фінансовим посередництвом…

 
Це лише деякі види діяльності, які заборонені на спрощеній системі. Повний перелік наведено в ПКУ, п. 291.5.

Як обрати спрощену систему оподаткування?

Щоб вибрати для своєї діяльності єдиний податок (або спрощену систему), підприємцю краще вже під час реєстрації ФОП подати заяву про вибір єдиного податку (для подачі заяви дається 10 днів з моменту реєстрації). Якщо цього не зробити, то платник податку буде автоматично перебувати на загальній системі, і перейти на спрощенку зможе тільки з наступного кварталу.

Для переходу на єдиний податок, підприємцю потрібно подати заяву до 15 числа місяця, що передує початку кварталу. Тобто, наприклад, якщо ви хочете з наступного кварталу (з 1 квітня) стати єдинником, то заяву потрібно подати до 15 березня.

Ведення бухгалтерського обліку на єдиному. Що потрібно знати?

Отже, ви стали спрощенцем, вибрали для себе групу. Тепер вам потрібно організувати ведення обліку.

Перше, що потрібно зробити, – це зареєструвати в податковій Книгу обліку доходів, у якій ви і будете вести свій облік. Зверніть увагу, якщо ви знаходитесь на 1-3 групі без ПДВ, то вам потрібно вести лише облік доходів, якщо ви обрали 3 групу і платите ПДВ, то потрібно вести облік доходів і витрат. Відповідно, потрібно реєструвати книгу обліку доходів і витрат. З 2015 року вести книгу можна в електронному вигляді. Для цього потрібно отримати електронні ключі та укласти договір з контролюючим органом.

Тепер поговоримо про сплату податків та складання звітності за ними:

  • Підприємці 1 і 2 груп сплачують єдиний податок щомісяця до 20 числа. А звітують – раз на рік (протягом 60 календарних днів після закінчення звітного періоду).
  • Підприємці 3 групи сплачують єдиний податок кожен квартал протягом 50 календарних днів після закінчення кварталу. Звітують – кожен квартал протягом 40 календарних днів після завершення звітного періоду.
  • Підприємці всіх груп щокварталу до 20 числа сплачують ЄСВ. Здавати звіт з ЄСВ потрібно раз на рік до 10 лютого.

 

Коли підприємцю потрібні бухгалтерські послуги?

У підприємця є декілька варіантів організації бухгалтерського обліку:

  1. Вести облік самостійно
  2. Взяти бухгалтера в штат.
  3. Замовити бухгалтерські послуги у фахівців.

Про плюси і мінуси кожного варіанту ми докладно писали в статті «чи Є підприємницька життя без бухгалтера?». Давайте більш детально зупинимося на третьому варіанті. Як вибрати фірму, яка надає бухгалтерські послуги, на що звернути увагу і т. д.?

Якщо ви вирішили віддати питання бухгалтерії на аутсорсинг, то головне – не помилитися з вибором постачальника бухгалтерських послуг.

Основні моменти, які варто промоніторити, – вік і репутація фірми, які про неї відгуки, які клієнти перебувають у неї на обслуговуванні. Отримавши відповіді на ці питання, ви будете мати уявлення про рівень кваліфікації потенційного партнера. Також дуже корисним буде ознайомлення з фахівцями. На зустрічі можна обговорити всі нюанси і точно оцінити вартість бухгалтерських послуг.

Все це допоможе вам прийняти правильне рішення і вибрати сумлінного підрядника.

Для зручності ми зібрали всі нюанси ведення бухгалтерського обліку для спрощенців в невелику інфографіку.

 
єдиний податок 2016
 

Якщо хочете постійно отримувати свіжі матеріали від Корпорації «Глобал Консалтинг», підпишіться на щотижневу розсилку, і анонси матеріалів будуть приходити до вас на пошту