У цій статті ми пройдемося по основним аспектам організації маркетингового дослідження і поділимося деякими експертними порадами.          Отже, почати пропонуємо з того, для чого взагалі потрібно проводити аналіз ринків. Це допомагає краще зрозуміти, що відбувається в тій чи іншій галузі. Як вона розвивається, які в неї перспективи, які є вільні ніші і проблеми у цільової аудиторії, як їх вирішують конкуренти і яким чином можна це робити краще. Погодьтеся, в будь-якому бізнесі володіти такою інформацією вкрай важливо, без неї розвиток буде схоже на сліпе водіння. Тому підприємцю важливо розуміти основні нюанси, щоб хоча б побіжно дослідити свій ринок.

Починаючи аналіз ринків, визначте мету

Головне в будь-якому проекті з вивчення ринку – зрозуміти для чого вам це потрібно. Тому починаючи дослідження, відразу випишіть коло питань, відповіді на які ви хочете отримати в результаті. Склавши такий список, ви відразу побачите, які ресурси вам потрібні для проведення аналізу. Також чітке розуміння своєї мети допоможе уникнути збору непотрібної інформації і зайвої витрати часу.

Яка буває інформація?

У процесі аналізу ринків фахівці працюють з двома типами інформації: первинної і вторинної. Первинна інформація – та, яка з’являється в процесі дослідження, тобто ви її, по суті, створюєте самі за допомогою опитувань, спостережень, анкетування та іншого. Вторинна – інформація, яка вже є в відкритих і закритих джерелах. Наприклад, статті та огляди експертів, дані органів статистики та інших структур, спостереження конкурентів та інше. Саме з цієї інформації починають проводити аналіз ринків. Якщо великих бюджетів на дослідження немає, то дуже часто обмежуються тільки такими даними. Потрібно сказати, що часто її буває і досить. Все залежить від тих цілей, які ви перед собою поставите. Наприклад, якщо вам потрібно дізнатися ємність і обсяг ринку, цілком може бути, що ви знайдете ці дані у відкритих джерелах. Вам потрібно буде тільки зібрати і обробити інформацію, зробити висновки. А якщо ж, наприклад, потрібно обчислити частку ринку, то це досить дороге дослідження, до якого, швидше за все, доведеться залучати фахівців.

Що, як правило, вивчають?

Найбільш часто при проведенні аналізу ринку вивчають:
  • обсяг, динаміку, ємність або потенціал ринку;
  • тенденції і тренди в поведінці покупців;
  • структуру і сегменти ринку;
  • конкуренцію на ринку;
  • ціни, маркетингові активності, канали збуту.
 

Де взяти інформацію або методи аналізу ринку

Для приблизного розуміння процесу маркетингових досліджень, необхідно також знати, що є якісні і кількісні методи аналітики. Кількісні – це згруповані, статистично оброблені дані в точних цифрах. На їх основі можна робити подальші прогнози для розвитку бізнесу, плани продажів та інше. Якісні методи – це, найчастіше, окремі думки експертів, їх гіпотези і висновки, обробивши які, також можна сформулювати свої припущення і скорегувати свої дії. Для отримання інформації першим методом використовують офіційні джерела даних, огляди ринків. З другим методом використовують опитування, фокус-групи, інтерв’ю, спостереження і спілкування з цільовою аудиторією та інше.

Кілька рекомендацій для проведення аналізу ринків

Найголовніша порада підприємцю або фахівця, який планує займатися дослідженням самостійно, – завжди починайте з визначення мети дослідження. Це допоможе відразу оцінити, які необхідні дані, визначитися з методом збору інформації, сформулювати бюджет і зрозуміти, впораєтеся ви своїми силами або ж доведеться залучити маркетолога. Складайте короткий план аналізу ринку. План допоможе зробити роботу більш ефективною, не витрачати час на зайві дані. Заздалегідь вирішите, як ви будете представляти результат своїх досліджень. Його необхідно оформити наочно, найкраще графічно, з чіткими і зрозумілими висновками. Особливо якщо ви плануєте знайомити з ним ще кого, наприклад, потенційного інвестора. Якщо ж ви розумієте, що питання для дослідження вимагають серйозної і глибокий опрацювання, і ви сумніваєтеся в своїх силах, краще відразу звернутися до фахівців. Краще не економити на якісній інформації, від якої може залежати подальший розвиток бізнесу. Сподіваємося ми були вам корисні. Ефективних вам досліджень!   [contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]