Новий 2017 рік розпочався для підприємців з не найприємніших новин. З січня сплачувати єдиний соціальний внесок повинні всі ФОП, навіть ті, хто тимчасово не веде діяльність. Через ці нововведення багатьом довелося подумати про закриття. Так, за останній місяць в Україні припинили діяльність тисячі приватних підприємців. Для тих, кому теж належить ліквідація ФОП, ми підготували невелику шпаргалку з цієї процедури.

Чому ФОП масово закриваються?

За даними сервісу моніторингу реєстраційних даних українських компаній OpenDataBot, в Україні в період з грудня до середини січня ліквідовувалися більш 150 тис. підприємців. Нагадаємо, що таке масове припинення підприємницької діяльності спровокували чергові законодавчі нововведення, які набули чинності з 1 січня 2017 року. А саме – зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». З прийняттям цих нововведень єдиний соціальний внесок в розмірі 704 грн повинні сплачувати всі підприємці, в тому числі і ті, які тимчасово призупинила свою діяльність і не отримують дохід (раніше вони звільнялися від сплати ЄСВ). Щоб щомісяця не сплачувати досить великі для ФОП без доходу суми, підприємці стали масово закриватись.

Заява держреєстратору – початок ліквідації ПП (приватного підприємця)

Нагадаємо, що підприємець вважається зареєстрованим, коли держреєстратор вносить його до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Отже, щоб почати процес закриття ФОП, необхідно звернутися до реєстратора для виключення вас з реєстру. Для цього потрібно прийти до держреєстратора з заповненою заявою про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця. Для даної заяви законодавством передбачена форма12. Крім заяви з собою вам потрібно взяти паспорт. Якщо ж ліквідація ФОП проводиться не вами особисто, а через уповноважену особу (наприклад, юридичну фірму), то разом із заявою в вашого представника повинна бути нотаріально завірена довіреність. Які подальші дії держреєстратора? Протягом 24 годин він повинен виключити ФОП з Єдиного реєстру і відправити інформацію про те, що ФОП ліквідується, в податкову, органи статистики, пенсійний фонд. Зверніть увагу, що, незважаючи на те, що фіскальна служба повинна після отримання інформації про припинення підприємницьке діяльності самостійно ініціювати зняття ФОП з обліку, на практиці цього не відбувається. Тому, щоб уникнути нарахування штрафів, другим кроком для підприємця буде похід до податкової.

Заява в податкову для остаточного закриття ФОП

Для зняття з обліку у фіскальній службі ФОП також доведеться подавати заповнену заяву про те, що він більше не планує бути на спрощеній системі оподаткування у зв’язку з ліквідацією. Зверніть увагу, що з обліку вас можуть не зняти, якщо є заборгованість зі сплати податків.

Остання сплата податків і здача звітності до податкової

Щоб остаточно закрити ФОП, крім подачі заяви необхідно провести повний розрахунок з фіскальною службою по податках і звітів. Наприклад, єдинникам 1 і 2 груп потрібно буде сплатити єдиний податок за повний місяць, навіть якщо заяву з ліквідації подано на початку місяця. Що стосується здачі звітності, то потрібно подавати ліквідаційну декларацію протягом 40 календарних днів з моменту завершення звітного періоду, в якому проведено припинення підприємницької діяльності. Звітним вважається період, в якому ви подали в податкову заяву про відмову від єдиного податку. Для ФОП на загальній системі оподаткування з 01.01.2017 року з’явилася норма про необхідність подання декларації про доходи протягом 30 днів з дня проведення припинення підприємницької діяльності. Однак ті підприємці, які знялися з реєстрації в 2016 році, повинні подати декларацію про доходи в старі терміни (до 10.02.2017 р). За звітом з ЄСВ (з відміткою «Ліквідаційний») конкретних термінів подачі не встановлено, тому орієнтуватися необхідно на загальні терміни (не пізніше 09.02.2017 р). Податкова також може протягом 3 років призначити перевірку для ФОП.

Розрахунки з пенсійним фондом

Якщо у вас були наймані працівники, то пенсійний фонд теж має право провести перевірку щодо сплати ЄСВ протягом 10 календарних днів з моменту подачі заяви про закриття ФОП. Після отримання акту такої перевірки підприємцю необхідно повністю провести розрахунки з пенсійним фондом щодо єдиного соціального внеску. Якщо у вас не було найманих працівників, ви подаєте в пенсійний фонд копію акту податкової перевірки, копію опису про припинення діяльності ФОП. Підтвердженням того, що вас зняли з обліку в пенсійному фонді, буде довідка цього органу про відсутність заборгованості.

Закриття рахунку в банку

Якщо у ФОП були відкриті рахунки в банку, то необхідно в процесі ліквідації звернутися в банк з відповідною заявою про їх закриття. Це основні етапи закриття ПП (ФОП). Якщо у вас залишилися питання, ви можете задати їх нашим фахівцям або ж повністю доручити їм процедуру ліквідації.   [contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]