Чи є у вас план, містер Фікс?

Чи є у вас план, містер Фікс?

На Українському бізнес ресурсі вийшла наша стаття про важливість правильного складання бізнес-плану. Правильно складений бізнес-план дає відповіді на найважливіші питання: чи буде ідея прибутковою, чи варто вкладати гроші в проект, які ресурси знадобляться і т.д.

Чи можна розпочинати бізнес без попереднього плану чи без усвідомлення основних цілей і завдань? Щоб відповісти на це питання, спробуйте уявити, чи можна здійснити сходження на гору без ретельного вивчення цієї гори, без планування маршруту, аналізу погодних умов і своїх можливостей. Найімовірніше, це буде надважким завданням. Тому бізнес-планування так важливе для стартапу. Правильно складений бізнес-план дає відповіді на найважливіші питання: чи буде ідея прибутковою, чи варто вкладати гроші в проект, які ресурси знадобляться і т.д.

Головне питання – «навіщо?»

Багато хто й досі ставиться до бізнес-плану як до формального документу, який потрібен тільки для отримання інвестицій. Але навіть у такому разі до його складання варто підходити з усією серйозністю. Однак бізнес-план вирішує й інші не менш важливі завдання:

  • Він допомагає усвідомити і протестувати вашу ідею, її перспективність і прибутковість.
  • Допомагає вибудувати модель майбутнього бізнесу.
  • Допомагає залучити потрібні фінанси для реалізації ідеї.
  • Допомагає усвідомити цілі бізнесу і спланувати кроки з їх досягнення.
  • Дає можливість усвідомити необхідний обсяг ресурсів.
  • Допомагає оцінити ризики і можливі «підводні камені».

 

Ідея … І де я знаходжусь?

Ідея, напевно, основна складова будь-якого бізнес-плану. По суті, сам бізнес-план – це і є відображення ідеї і оцінка можливостей її реалізації. Спочатку у вас дозріває ідея, а вже потім приходить необхідність розробки бізнес-плану.

Для більш зрозумілого і доступного опису ідеї використовуються різні інструменти. Директор з маркетингу аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» Тетяна Гречихина розповідає: «Один з ефективних інструментів для опису та тестування бізнес-ідеї – шаблон бізнес-моделі Олександра Остервальдер, що складається з 9 блоків. За допомогою цього шаблону можна повністю візуалізувати модель свого бізнесу, прописати всі процеси, необхідні для його функціонування, і оцінити конкурентоспроможність моделі. Намалювавши свою модель, ви зможете буквально в декількох реченнях відобразити цінність свого бізнесу і джерела отримання прибутку. Це допоможе і під час презентації ідеї перед інвестором».

У бізнес-плані для стартапа основний упор повинен бути на маркетинговій частині, так як саме вона допомагає зрозуміти, чи буде ідея успішною. У маркетинговій частині проводиться аналіз ринку, його ємність і тенденції розвитку, оцінюється динаміка попиту, вивчається конкуренція, розробляється позиціонування і конкурентні переваги. Це все ті показники, від яких залежатиме отримання доходу і подальший прибуток. І нехтувати ними не варто.

До збору інформації за цими показниками варто поставитися серйозно, дані повинні бути достовірними та актуальними, адже на їх основі буде проводитися прогнозування продажів. Корисними джерелами для пошуку такої інформації можуть бути офіційні сайти державних відомств і міністерств, наприклад, служби статистики, галузеві сайти, засоби масової інформації, аналітика експертів ринку та інших компаній, результати досліджень і та ін. Але зібрати потрібну інформацію – це тільки перший крок, основна робота ще належить – це аналіз і висновки з отриманої інформації. Подумайте, впораєтеся ви самостійно, можливо залучити фахівців набагато продуктивніше.

Без витрат – немає доходів

Ще одним ключовим моментом при складанні бізнес-плану виступає розуміння обсягу ресурсів, які необхідні для реалізації вашої бізнес-ідеї. Цю інформацію необхідно враховувати під час розрахунків фінансової частини бізнес-плану, оскільки саме вона представляє основні статті витрат.

Особливу увагу варто приділити трудовим ресурсам і необхідності залучення фахівців: співробітники якої кваліфікації вам знадобляться, які будуть їхні обов’язки тощо?

Операція «Кооперація»

Головна умова для розробки реального бізнес-план – це безпосередня участь і глибоке занурення автора ідеї. Про це часто забувають, коли до написання бізнес-плану залучаються фахівці.

Якщо ви виступаєте тільки замовником, то ви все одно повинні працювати з консультантами в тісній співпраці. Це повинна бути команда, де ви – головний ідеолог і натхненник, а консультант – ваш помічник і виконавець.

Всю інформацію потрібно пропускати через себе, адже саме вам надалі доведеться реалізовувати всі намічені кроки, а ніхто краще вас не знає ваш бізнес. До речі, навіть банки і кредитні організації більш охоче йдуть на фінансування саме тих проектів, де власник або керівник брав безпосередню участь.

«При розробці бізнес-планів нам доводилося стикатися з ситуаціями, коли замовник хотів отримати готовий план з цілями, стратегією, баченням, без особливої участі та занурення в його підготовку. В таких випадках успішний запуск і реалізація плану малоймовірні. Бо саме автор, ініціатор повинен сам усвідомити свої цілі, бачення, плани і стратегію», – коментує Тетяна Гречихіна.

P.S. Корисні поради

Стандартної структури бізнес-плану не існує. Однак будь-який бізнес-план завжди містить такі розділи: резюме, маркетинговий, виробничий, організаційний, фінансовий розділи. Решта – індивідуально, і залежить від особливостей окремо взятого проекту.
Існує кілька міжнародних рекомендаційних стандартів складання бізнес-планів. Приміром, UNIDO, ЄБРР, BFM Group, TACIS, стандарти різних банків і т.д.. Дані методики, найчастіше, використовуються при розробці бізнес-плану, головна мета якого – отримання кредиту в банку.

Розділ «Резюме» варто писати на завершальному етапі роботи, адже в ньому містяться ключові ідеї і моменти бізнес-плану, визначають його зміст. З резюме можна зрозуміти перспективність ідеї, розмір фінансування та її окупність.

Не варто забувати про розділ «Оцінка ризиків». Ризики існують завжди, необхідно описати їх, оцінити ймовірність їх настання та передбачити необхідні кроки з їх мінімізації.

Валентина Щербаченко, PR-менеджер аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» для UBR.UA
 

Звертайтеся, будемо раді відповісти на всі питання.
 

captcha

Залишити коментар