Як вберегти бізнес у кризу?

Як вберегти бізнес у кризу?

Криза – це не вирок. Опускати руки в непростих економічних і політичних умовах не варто. Багато прикладів доводять, що цей час можна успішно використовувати для оновлення бізнесу та пошуку нових шляхів розвитку. Як максимально ефективно використовувати кризовий період і що робити, щоб бізнес «заграв» з новою силою?

Час для самоаналізу

Саме час поглянути на свій бізнес і все, що в ньому відбувається, з боку. Проаналізувати, як працюють процеси вашої компанії, наскільки вони ефективні, що можна максимально спростити або оптимізувати. Найголовніше в такому аналізі – реально оцінити свої сильні і слабкі сторони.

Ви можете зібрати проектну групу з управлінців, менеджерів, фахівців, які спільними зусиллями проведуть внутрішній аудит діяльності компанії. Для цього можна спробувати використати інструмент ситуаційного аналізу «П’ять чому». Цей інструмент допоможе, в першу чергу, зрозуміти справжні причини спаду в компанії. А, як відомо, зрозуміти проблему – це вирішити її наполовину. Є й більш складні методи аналізу, однак вони вимагають залучення консультантів. У невеликих же фірм, як правило, немає такої можливості. В такому випадку підприємці можуть використовувати «5 чому», як один з найпростіших методів для самостійного аналізу та виявлення джерела труднощів.

Для того щоб знайти істинну причину проблем в компанії, необхідно послідовно ставити одне й те саме питання – «Чому це сталося?». Кожне наступне питання «чому?» випливає з відповіді на попереднє. Як правило, п’яти питань вистачає, щоб причина стала очевидною.

Температура за бортом

Навколишній світ, середовище, в якій ваш бізнес розвивається, змінюються зі швидкістю вітру. А в кризу зміни можуть бути дуже масштабними, глобально впливати на вашу справу і ваш ринок. Тому аналіз зовнішньої ситуації і тих тенденцій, які приніс економічний спад, просто життєво важливі для знаходження шляхів подальшого розвитку. Для того щоб зрозуміти, як змінився ринок і потреби клієнта, ви можете провести аналіз ринку, опитування серед своїх клієнтів. Просто поговоріть зі своїми споживачами і з’ясуйте їх бажання і настрої. Проаналізуйте, якою мірою ваш продукт або послуга в сформованих умовах відповідають цим настроям і потребам. Не бійтеся змінюватися, якщо цього вимагають клієнти.

У моменти спаду багато ніш ринку показують негативну динаміку, але обов’язково є й ті, які ростуть. Проаналізуйте ринок і свої можливості, цілком може бути, що ви абсолютно спокійно можете зайняти нову для себе нішу, використовуючи ті ж ресурси.

Кадри в кадрі

Багато експертів радять під час кризи приділити більше уваги своїм співробітникам. Можливо, варто подумати про ротацію кадрів. У непростих економічних умовах для ефективного розвитку життєво важливо пропонувати якісний продукт або послугу. Інакше бізнес не зможе вижити. Тому варто проаналізувати, чи всі співробітники дійсно працюють на результат, чи всі вони справляються з покладеними на них обов’язками. З тими, хто не відповідає цим вимогам, краще розлучитися.

Емоції і комунікації

У період нестабільності кожен клієнт на вагу золота. Тому з кожним необхідно вести персональний відкритий діалог, налагоджуючи відносини і розвиваючи лояльність. Нехай ваші комунікації стануть більш емоційними і довірливими. Проявіть свою щиру увагу до клієнтів, подумайте, як ви можете їм допомогти (адже вони теж переживають нелегкі часи), і це окупиться сторицею.

На завершення хочемо відзначити, що найголовніше – переключитися з важких думок про кризу на позитивне мислення, не займати очікувальну позицію, а діяти. Зрозумівши себе і свої можливості, зрозумівши тенденції ринку і його нові вимоги, зібравши антикризову команду фахівців, вам вдасться виробити дійсно ефективну стратегію подальшого розвитку і подолати будь-які труднощі.