Економічна або політична криза – період малоприємний абсолютно для всього населення. А для представників бізнесу особливо. Однак не варто думати, що криза – це суцільні проблеми і збитки. Адже не дарма в китайській мові слово «криза » – це два ієрогліфи, які позначають «небезпечний час» і «час можливостей». Так які ж нові можливості можуть відкриватися в цей період для бізнесу і як правильно ними скористатися?Чим гарна криза для старту?
Отже, чому ж кризовий час може стати гарною відправною точкою для початку нового бізнесу? Які приховані чи явні можливості несе період спаду і змін?
- Зниження конкуренції
Як правило, в такий час на ринках знижується конкуренція, оскільки багато компаній закриваються, скорочують штат, знижують витрати на маркетингові активності. Можна використовувати цей час, щоб вийти зі своєю пропозицією на ринок.
- Менше витрат на відкриття
Відкриття бізнесу в період кризи може виявитися набагато менш витратним, ніж у стабільні часи, тому що через зниження попиту можуть дешевшати орендні ставки офісної нерухомості, з’являтися більш вигідні умови з купівлі офісної техніки та меблів. Постачальники в таких умовах більш поступливі, вони проводять акції і йдуть на поступки. У підсумку можна заощадити на багатьох пунктах, що супроводжують відкриття бізнесу (послуги реєстрації, розробки сайту і фірмового стилю, оренда офісу, закупівля матеріалів тощо).
- Кращі фахівці – на вигідних умовах
І, напевно, один з найважливіших моментів – в період кризи досить часта ситуація, коли компанії урізують свої штати і скорочують фахівців. З’являється дуже багато гідних професіоналів серед здобувачів, яких можна дістати в штат на вигідних умовах, що в період стабільності було б зробити набагато складніше.
Приміром, за даними порталів з пошуку роботи, в середньому здобувачі за 1-й квартал 2014 переглянули вакансій на 40% більше, ніж за цей же період минулого року. А база резюме за рік зросла приблизно на 30%.
«У сформованій обстановці рівень кваліфікації здобувачів знаходиться на досить високому рівні, тому що частина фахівців потрапили під хвилю звільнень і навіть деякі висококваліфіковані фахівці залишилися без роботи. Для компаній, які продовжують або починають пошук персоналу, зараз дуже вдалий час отримати якісного співробітника за менші, ніж у минулому, гроші. Вакансій небагато, а кількість претендентів збільшилася, і частина з них готова погоджуватися практично на будь-які пропозиції і умови роботи. Виникає, звичайно ж, питання, як утримати такого працівника, коли ринок праці і бізнес стабілізуються. Але це вже окрема тема», – коментує HR-менеджер аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» Олена Дем’яненко.
- Нові ніші на ринку
Ще один фактор, який постійно потрібно тримати в центрі уваги, – зміна попиту і споживчих настроїв. Дуже часто в таких умовах можуть виникати нові ринкові ніші, новий незадоволений попит. Головне – побачити ці тенденції, зрозуміти, що потрібно ринку.
«У такій ситуації важливо бути спостережливим і відчувати настрій і потреби ринку, щоб відповісти на них відповідною пропозицією. Це, напевно, одне з найбільш важливих умов успішного старту в період кризи. Фокус повинен зміститися на взаємини з клієнтами або споживачами. Конкурувати за рахунок більш низьких цін – не найуспішніший в довгостроковій перспективі сценарій в кризовий час. Потрібно дати клієнту преференції, що не виражаються в грошовому еквіваленті. Це можуть бути переваги в сервісі, комунікаціях. Важливо бути гнучким, підлаштовуватися під потреби ринку, робити все, щоб клієнтові було легко і зручно з вами працювати», – говорить директор з маркетингу аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» Тетяна Гречихіна.
Саме таким шляхом йшли відомі сьогодні гуру бізнесу, починаючи свою справу в умовах економічного спаду.
Виправданий ризик
Є маса прикладів, коли компанії, які зважилися стартувати під час економічних проблем, перетворювалися на успішні проекти, що стабільно розвиваються.
Приміром, у непрості часи великої депресії в США у компаній різко падали доходи, скорочувалися штати, деякі не витримували тиску і просто закривалися. Однак знаходилися сміливці, які не боялися починати бізнес в умовах глобального економічного спаду. І дуже часто ризик виправдовувався – такі компанії в підсумку вигравали.
Наприклад, історія міжнародної компанії Ryder Systems почалася за часів великої депресії. Засновник компанії Джеймс Райдер, кинувши роботу в будівельній компанії, купив невелику вантажівку і зайнявся доставкою будматеріалів. Незабаром його автопарк зріс до кількох вантажівок, він запропонував ринку альтернативу залізничним перевезенням вантажів, що в умовах кризи та оптимізації витрат, стало дуже затребуваним. Сьогодні Ryder Systems володіє капіталом близько 2 млрд. доларів.
Ще один приклад успішного старту в умовах кризи – компанії Apollo Group, яка за часів нафтової кризи 1970 року народження, відкрила перший комерційний акредитований університет в США – Університет Фенікса. Засновник університету Джон Сперлінг виграв на тому, що першим помітив тенденцію, коли з початком кризи дорослі люди залишали робочі місця і поверталися до університетів, щоб змінити професію і почати кар’єру з нуля.
Що говорити, навіть Microsoft і Apple були створені в періоди кризи.
І це лише деякі приклади успішних стартів на хвилі кризи. В умовах спаду завжди відбуваються зміни на ринку, змінюються уподобання, споживчий попит і т.д. Головне – бачити ці можливості і діяти. А також потрібно пам’ятати, що економіка циклічна, і за будь-яким спадом завжди йде підйом.
Валентина Щербаченко, PR-менеджер аудиторсько-консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» для UBR.UAПодивитися на сайті UBR.UA – ubr.ua/business-practice/ups-and-downs-in-business/biznes-v-krizis-kak-poimat-svou-volnu-290133