14 липня 2015 року Верховна Рада України підтримала проект закону №2983 «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань». Як обіцяють парламентарі, документ повинен зробити процедуру реєстрації більш прозорою, оперативною та зручнішою, зменшити кількість реєстраційних дій і документів, що подаються.Цілями та основними завданнями, які передували прийняттю зазначеного законопроекту, законотворці називають наступні:
  • реформування системи надання адміністративних послуг, раціональна мінімізація кількості документів та процедурних дій;
  • оптимізація витрат державних коштів, так як на сьогоднішній день в Україні функціонує шість по суті аналогічних баз даних, які дублюють відомості про суб’єктів господарської діяльності.
  Серед згаданих баз даних наступні:
  • Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців,
  • Єдиний ліцензійний реєстр,
  • Реєстр документів дозвільного характеру,
  • Єдиний реєстр громадських формувань,
  • Реєстр громадських об’єднань,
  • Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.
  Згідно з положеннями даного законопроекту планується:
      1)передати функцію державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців органам місцевого самоврядування, держадміністраціям, нотаріусам і банкам (при цьому органам юстиції проект залишає державну реєстрацію громадських формувань);
      2)привести до єдиної форми процедуру державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань та фізичних осіб-підприємців;
      3)ввести принцип екстериторіальності в межах всієї України;
      4)надати можливість подачі електронних документів для проведення всіх реєстраційних дій;
      5)скоротити перелік документів, що подаються для державної реєстрації (у тому числі за рахунок їх отримання в електронній формі від державних органів);
      6)скоротити перелік адміністративних послуг за рахунок скасування щорічного підтвердження та щорічної подачі фінзвітності (ці дані можна буде отримати з відомчого реєстру органу статистики);
      7)запровадити можливість заповнення заяви про проведення державної реєстрації особою, яка його безпосередньо бере (за бажанням заявника);
      8)скасувати паперові виписки з установчих документів і ввести можливість їх отримання в електронному вигляді через Портал електронних сервісів;
      9)створити єдиний реєстру на базі Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, Єдиного ліцензійного реєстру, Реєстру документів дозвільного характеру, Єдиного реєстру громадських формувань, Реєстр громадських об’єднань та Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство;
      10)запровадити дворівневу систему адміністративного оскарження рішень державних реєстраторів з можливістю скасування рішення та проведення державної реєстрації (у разі оскарження відмови в державній реєстрації);
      11)запровадити відповідальність суб’єктів державної реєстрації за порушення у сфері державної реєстрації (тимчасове блокування та анулювання доступу до реєстру, скасування акредитації банку як суб’єкта державної реєстрації).
  На завершення хотілося б зазначити, що даний законопроект є одним з чотирьох проектів законів, спрямованих на децентралізацію сфери адміністративних послуг. З набранням чинності законопроекту №2983, закон «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» визнається таким, що втратив силу.Ксенія Коваль, юрист АО «Глобал Адвокат» (Аудиторсько-консалтингова Корпорація «Глобал Консалтинг»)