Наші клієнти – представники різних галузей економіки від IT до агропромисловості. У рубриці «Як справи в галузі?» Ми робимо невеликі зрізи різних ринків, щоб дізнатися, як себе почуває в даний момент та чи інша галузь, що нового в ній відбувається, які тенденції, бар’єри розвитку та інше. Сьогодні в поле нашого зору – медове виробництво.Звідки мед?
Головна особливість українського медового ринку – основні гравці на ньому – бджолярі-любителі. Вони збирають велику частину продукту, яку продають або на ринках або збувають через знайомих. Через це значна частка ринку знаходиться в тіні. За приблизними експертними оцінками річний урожай меду – близько 100 тис. тонн.
В цілому в галузі працює близько 400 тис. бджолярів. Ринок представлений декількома категоріями гравців: бджолярі-аматори займають близько 98% ринку, решта 2% ділять між собою приватні пасіки, колективні агропідприємства, лісгоспи і фермерські господарства.
Якщо говорити про географічну структуру ринку, то лідерами галузі експерти називають Вінницьку, Донецьку, Дніпропетровську, Запорізьку, Житомирську, Миколаївську, Полтавську, і Кіровоградську області, які виробляють близько 70% всього обсягу меду в рік.
А що з обсягами?
Головна тенденція медової галузі в останні кілька років – це значне звуження внутрішнього ринку при відчутному зростанні експорту. Обсяги виробництва падають з 2014 року, але гравці продовжують швидко нарощувати обсяги експорту.
Якщо до 2014 року бджолярі виробляли близько 70 тис. тонн меду в рік, то на цей момент темпи виробництва знизилися приблизно на 20%.
Знижується і динаміка споживання. Гравці ринку відзначають, що основне споживання йде через стихійну торгівлю, а не через магазини та інші офіційні канали. Основна причина зниження обсягів споживання – значне зростання ціни на медовий продукт, так як вона прив’язана до експортної вартості.
Солодкий експорт
Як вже зазначалося вище, не дивлячись на загальне падіння темпів виробництва меду, Україна продовжує збільшувати показники продажів солодкого продукту на експорт. За останні 5 років експорт меду з України виріс в 4 рази, що забезпечило нашій країні місце в ТОП-5 найбільших світових постачальників цього продукту.
З початку 2017 року обсяги продажів на експорт склали 46,2 тис. Тонн. Основні покупці українського меду в світі – США, Німеччина, Польща.
Експерти відзначають, що на світовому ринку український мед користується попитом за рахунок оптимального співвідношення ціни і якості. Позитивно впливає на зростання темпів експорту впливає і збільшення квот на безмитну поставку з боку ЄС.
В цілому ж український мед експортується в 35 країн світу. А право експорту меду мають 67 українських фірм.
Українські бджолярі, об’єднуйтеся!
Ще однією важливою тенденцією фахівці ринку називають об’єднання дрібних пасічників в спільні фірми. В основному причина для таких об’єднань – бажання отримати велику партію меду. Чим більше партія, тим вище її вартість на ринку.
Реєстру бджолярів бути?
Однією з останніх новин галузі стала інформація про створення в Україні єдиного реєстру бджолярів. Про це під час зустрічі домовилися представники Державної служби з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів і Спілки пасічників України. На думку учасників зустрічі, це дозволить координувати співпрацю пасічників і сільгоспвиробників, щоб уникнути загибелі бджіл під час обробки полів і садів пестицидами. Це також буде сприяти залученню інвестиції в галузь, допоможе бджолярам виробляти безпечну і якісну продукцію.
Також на зустрічі говорили про створення он-лайн карти пасік України для поліпшення координації дій та комунікації вітчизняних бджолярів.
Які прогнози?
Експерти і гравці ринку відзначають, що бджільництво – дуже перспективна галузь в Україні, тим більше що на світовому ринку український медовий продукт вже завоював гарну репутацію.
Однак всередині країни її величезний потенціал поки мало використовується. За оцінками представників галузі, українські виробники збирають не більше 6-7% від потенціалу меду, виходячи з площі вже зростаючих у нас медоносних культур. Професійних виробників меду можна перерахувати по пальцях.
Тобто, галузь фактично на початку свого розвитку. Якщо інвестувати в її розвиток і популяризацію продукту в країні, обсяги виробництва і реалізацію можна збільшити в кілька разів.
[contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]