ФОП або ТОВ. Що вибрати?

ФОП або ТОВ. Що вибрати?

ФОП чи ТОВ

При відкритті бізнесу неодмінно виникає питання, яку ж форму організації бізнесу (а також і організаційно-правову форму) вибрати. Найчастіше інвестор вибирає між тим, щоб зареєструвати приватного підприємця (тобто ФОП) або ж віддати перевагу юридичній особі – наприклад, товариству з обмеженою відповідальністю (або приватному підприємству)? Постараємося відповісти на ці питання в нашій статті, а також пропонуємо пройти тест, щоб самостійно вибрати оптимальний варіант.

Що таке ФОП, що таке ТОВ?

ФОП – це фізична особа-підприємець, людина, яка легально працює як підприємець. Інвестор, крім статусу «громадянина», набуває додатковий – суб’єкта підприємницької діяльності і сам веде бізнес від власного імені.

Юридична особа (найчастіше товариства з обмеженою відповідальністю – ТОВ) – це організація, компанія, фірма, заснована одним або декількома особами, статутний капітал якої розділений на частки, розмір яких встановлюється статутом.

Відповідальність

Підприємець несе відповідальність власним майном.

Подробиці

Всі договори (оренди, закупки, надання послуг та ін.), ФОП (фізична особа-підприємець) укладає від свого імені, самостійно наймає співробітників, виплачує їм заробітну плату, сплачує податки та інше.

Фактично, все перераховане вище вже дає можливість зрозуміти – «відсторонитися» від свого бізнесу інвестору-ФОП не вдасться, цей бізнес повністю пов’язаний з ним, так само як і відповідальність за можливі порушення, участь в перевірках та інше.

У ТОВ засновник відповідає за всіма боргами тільки часткою в статутному капіталі.

Подробиці

У разі створення юридичної особи, інвестор засновує новий бізнес, призначає керівника підприємства, і вже сама юридична особа веде господарську діяльність, сплачує податки, наймає або звільняє співробітників, несе тягар відповідальності за порушення законодавства.

При цьому практично завжди інвестор не несе відповідальність за помилки або зловживання, які були зроблені ТОВ, наприклад, за несвоєчасну виплату відпускних або неподану декларацію. Відповідальність за такі дії лежить на самому ТОВ або на його керівникові (хоча останнім часом і мають місце спроби через суд змусити засновників відповідати за зобов’язаннями ТОВ понад внеском в статутному капіталі).

Звичайно, зазначена вище градація досить умовна – інвестор може бути одночасно і директором ТОВ, тому він й буде приймати співробітників або підписувати контракти в рамках його діяльності. Тому створення бізнесу (бізнес-структури), який складається з декількох суб’єктів, більшою мірою визначається завданнями, що стоять перед майбутнім бізнесом і ключовими цілями.

Перед реєстрацією бізнесу потрібно проаналізувати:

  • чим ви будете займатися;
  • з якими контрагентами доведеться працювати;
  • приблизно прикинути які будуть доходи протягом перших місяців або першого року роботи.

Також, в деяких випадках потрібно розуміти – чи планується здійснення зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) – як у вигляді імпорту товарів, так і шляхом надання послуг нерезидентам.
Ці та інші нюанси дуже важливі і за більш детальною оцінкою рекомендуємо звернутися за юридичною консультацією до наших фахівців, які допоможуть розібратися в перевагах та недоліках кожної форми власності ТОВ або ФОП, і з’ясувати яка краще підійде саме вашому бізнесу.

Чи легко відкрити ФОП і ТОВ?

Статутний капітал ФОП не потрібен, оскільки ФОП у своїй підприємницькій діяльності використовує все своє майно.

На початку своєї діяльності ФОП може не відкривати розрахунковий рахунок, частіше за все не виготовляє печатку.

Відкриття ТОВ вимагає набагато більших зусиль і документів від інвестора.

Необхідно:

  • підготувати комплект установчих документів: статут та протокол (рішення) (саме на підставі цих документів державний реєстратор буде проводити реєстрацію);
  • завірити у нотаріуса підписи на них;
  • подати документи для реєстрації.

Після реєстрації, юридична особа може починати свою діяльність, для чого насамперед потрібно сформувати статутний капітал ТОВ (він може бути сформований як грошима, так і майном, протягом 6 місяців з моменту реєстрації).

Якщо засновників кілька, то статутний капітал ділиться на частки, які належать учасникам ТОВ.

Терміни відкриття ФОП

Зазвичай реєстрація займає до 2 тижнів, з яких 2-3 дня –  сама реєстрація ФОП в єдиному державному реєстрі, а решту часу – отримання статусу платника єдиного податку, реєстрація книги обліку доходів, отримання витягу з реєстру платників єдиного податку.

Терміни відкриття ТОВ

Термін реєстрації ТОВ складає 5-7 робочих днів, з яких 1-2 дня – це підготовка документів і завірення їх у нотаріуса, а ще 4-5 – це власне сама процедура реєстрації, з отриманням Виписки з Єдиного державного реєстру. Після цього можна оформляти печатку, відкривати рахунок для ТОВ, приймати на роботу директора.

Для платників ПДВ

Якщо ТОВ планує бути платником єдиного податку – то така реєстрація займе додатково ще 5-7 робочих днів після дати реєстрації ТОВ.

Отримання статусу платника ПДВ – більш триваліша процедура.

Оскільки підприємство може подати заявку не пізніше ніж за 20 днів до дати реєстрації (а також з урахуванням того, що в ДПІ заяви на ПДВ приймають з 1 по 10 число місяця), то мінімальний термін реєстрації платником ПДВ – від 20-25 днів (якщо підприємство зареєстроване в перших числах місяця, і тоді воно зможе стати платником ПДВ з першого числа наступного місяця), до півтора місяця (в цьому випадку статус платника ПДВ підприємство отримає тільки через місяць).

Які помилки можна допустити при самостійній реєстрації?

  • Мати неповний перелік документів, необхідний при реєстрації.
  • Мати неактуальні бланки заяв або зробити двосторонній друк.
  • Заповнити бланки прописним текстом або некоректно заповнити поля в формах.
  • Вибрати неунікальне найменування для компанії (спричинить за собою відмову в реєстрації).
  • Неправильно вибрати систему оподаткування.
  • Неправильно підібрати КВЕДи (загрожує нарахуванням штрафів: підприємці, які збираються відкрити бізнес на спрощеній системі, повинні знати, які обмеження, що стосуються видів діяльності діють на єдиному податку).
  • Неправильне заповнення книги доходів.
  • У реєстраційних документах відсутній номер офісу (кімнати) або зазначено «масова» адреса (наприклад, вулиця та номер будинку бізнес-центру).
ВСІ ВИЩЕЗАЗНАЧЕНІ ВИМОГИ МОЖУТЬ СТАТИ ПІДСТАВОЮ ВІДМОВИ В РЕЄСТРАЦІЇ АБО ГАРАНТОВАНО СПРИЧИНЯТЬ НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ ПРИ ЗДІЙСНЕННІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА!

У ФОП з’явилася можливість онлайн реєстрації на сайті Мін’юсту (через так званий «Будинок юстиції»). Можна зареєструвати ФОП і пройти всі необхідні кроки й поштою, наприклад, якщо майбутній ФОП проживає не в тому місті, де зареєстрований.

Плюси і мінуси ТОВ та ФОП

Підсумовуючи вищевикладене, пропонуємо розібратися в перевагах ТОВ та ФОП, а також зрозуміти які ж все таки недоліки вони мають перед один одним.

Переваги ФОП

  • До ведення бухгалтерського обліку підприємця не висуваються серйозні законодавчі вимоги, вести свою бухгалтерію підприємець може і самостійно.
    Детальніше

    В більшості випадків (якщо мова йде про ФОП на єдиному податку), вести облік – це вписати щодня суми доходів в книгу обліку доходів, а в кінці кварталу (для 3 групи) або року (для 1 або 2 групи) подати декларацію. Є усталена думка, що ФОП взагалі не потрібні документи. Однак це не зовсім так. Облік доходів в своїй діяльності ФОП в будь-якому випадку веде на підставі первинних документів (актів, накладних). Відсутність прибуткових документів в подальшому може зіграти поганий жарт з ФОП – при перевірках, ДПІ нерідко розглядає продані ФОП товари, на які немає прибуткових документів як безкоштовно отримані, відповідно включаючи їх до складу доходу. Тому ФОП все одно потрібно документально оформляти свою діяльність, хоча звичайно вимоги до документів і самому обліку набагато лояльніше.

  • Можливість ведення бізнесу без обов’язкового відкриття рахунку в банку.
  • Фізична особа-підприємець, може на свій розсуд розпоряджатися своїми доходами та прибутком.
    Детальніше

    Це означає, що в будь-який момент, частину свого доходу, він може вилучити з бізнесу, – або як зароблений прибуток, або просто вивести гроші з бізнесу і направити їх на особисті цілі (навіть не пов’язані з підприємництвом). Обмежень на частоту отримання доходу або сум доходу, які вилучаються з бізнесу – немає, він може бути вилучений навіть повністю.

  • ФОП має повне право коли завгодно ліквідувати свою діяльність.
    Детальніше

    Необхідно написати заяву до відповідного органу про завершення діяльності фізособи, пройшовши перевірки в податкових і пенсійних органах. Для швидкої ліквідації ФОП без проблем – радимо звертатися до наших фахівців, адже для цього вам буде потрібно лише прийти до нотаріуса. Всю роботу за вас зробить «Глобал Консалтинг».

  • Ціна на реєстрацію набагато нижча, в порівнянні з ТОВ.

Недоліки ФОП

  • Підприємець не може вибирати для свого бізнесу назву.
    Детальніше

    За законодавчими вимогами він повинен називатися по своєму прізвищу, наприклад, ФОП Іванов І.І. Відповідно у всіх договорах і документах він буде виступати саме так, – від власного імені. Проте, законодавство дозволяє створити і використовувати бренд (торгове або фірмове найменування), яке ФОП або ТОВ буде асоціювати зі своєю продукцією або послугами. Для захисту від копіювання такого бренд може бути захищений, якщо зареєструвати знак для товарів і послуг.

  • Є обмеження по видам діяльності.
  • У ситуації, коли діяльність призупинилася, ФОП, в разі, якщо він знаходиться на ЄП, щомісяця повинен продовжувати оплачувати ЄСВ (близько 918, 06 грн.)
  • Бізнес, який створений «навколо» ФОП не може бути переоформлений на іншого інвестора. 
    Детальніше

    Якщо бізнес – це магазин або салон краси, то договір оренди, працівники, договори з постачальниками – все зосереджено на самому ФОП. «Продаж» бізнесу в цьому випадку може відбуватися тільки з переоформленням всіх договорів, переведенням працівників та ін. Тобто – зайняти значний час.

  • Відповідальність власним майном при банкрутстві.
    Детальніше

    Якщо майна ФОП, наприклад, не вистачить для погашення боргів перед кредиторами, постачальниками та ін., то вони можуть звернутися за стягненням і на те майно, яке купувалося їм як громадянином, – в тому числі і в шлюбі.

Переваги ТОВ

  • ТОВ може вибрати будь-яке ім’я, якого нема в державному реєстрі.
  • Легкий продаж частки чи всього бізнесу.
    Подробиці

    Продаж бізнесу новому інвестору здійснюється шляхом продажу частки в такому ТОВ. Учасники можуть продавати чи дарувати свою долю іншим суб’єктам (на відміну від ФОП, який ніяк не може “передати” свій статут іншим). В цьому випадку для постачальників, контрагентів і навіть працівників ТОВ нічого не змінюється – вони продовжують працювати в тому ж бізнесі, де просто змінився власник.

  • Можливість “почати з чистого аркуша”.
    Подробиці

    Якщо бізнес ТОВ зіштовхнувся із якимись складнощами, то діяльність підприємства можна згорнути, звільнити робітників, а паралельно відкрити нове – “з чистого аркуша”. Збиткова діяльність ФОП з боргами назавжди “прив’язана” до громадянина, який займався підприємництвом.

Недоліки ТОВ

  • Бухгалтерський облік ТОВ вимагає кваліфікованого бухгалтера чи кількох.
    Подробиці

    Самостійно вести бухгалтерський облік ТОВ директор (засновник) зможе лише при незначних об’ємах діяльності, інакше переважна частина часу в нього витрачатиметься на реєстрацію податкових накладних, виписування рахунків чи актів, а не на організацію діяльності компанії. ТОВ має вести постійний бухгалтерський облік всієї діяльності, документально фіксувати всі господарчі операції. Для ТОВ – платників податку на прибуток саме відомості бухобліку і первинних документів є підставою для розрахунку розмірів податку на прибуток. Але на старті бізнесу утримувати штатного бухгалтера дорого, інколи невигідно. Тому рекомендуємо оцінити переваги бухгалтерського аутсорсингу прямо зараз.

  • За ТОВ податкові органи значно пильніше слідкують та контролюють, ніж за ФОП.
  • Якщо бізнес створено в форматі ТОВ, то інвестор не може в будь-який момент вилучити кошти з бізнесу за власним бажанням.
    Подробиці

    Звертаємо увагу, що інвестор має право на вилучення частини прибутку ТОВ. Відповідно, за даними бухгалтерського обліку таке ТОВ має працювати із прибутком. Якщо ж директор “мінімізує” прибутки, щоб зменшити податок на прибуток, то і дивіденди нема з чого виплачувати.
    Дивіденди виплачуються за результатами діяльності певного періоду (не менш кварталу). Тобто тільки за результатами завершеного періоду (кварталу чи року) загальне зібрання приймає рішення про спрямування коштів на виплату дивідендів.
    Якщо в ТОВ кілька засновників, то вони можуть не домовитися про виплату дивідендів, бо вивід коштів може негативно позначитися на платоспроможності ТОВ. Відповідно потрідна згода більшості участників стосовно факту виплати дивідендів і розмірів суми, котра пропорційно розподіляється між засновниками.

  • Складна ліквідація.
    Подробиці

    Щоб позбавитися проблем з податковими перевірками, можливими штрафами та марудним оформлення документації – рекомендуємо замовити ліквідацію підприємства у наших спеціалістів.

Оподаткування: ФОП або ТОВ?

Перед початком роботи бізнесу потрібно визначитися з планованими (влаштовують інвестора) рівнями податкових платежів.

Наприклад:

  • ФОП платник єдиного податку 2 групи сплачує податок незалежно від обсягів діяльності за ставкою до 20% мінімальної зарплати на місяць. Додатково сплачується ЄСВ «за себе».
  • ФОП платник єдиного податку 3 групи, неплатник ПДВ сплачує податок в залежності від обсягів діяльності за ставкою 5% від суми доходів;
  • ФОП на загальній системі сплачує 18% податку з доходів, 1.5% військового збору і 22% ЄСВ від суми чистого доходу (прибутку)
  • ТОВ-платник єдиного податку, неплатник ПДВ сплачує податок в залежності від обсягів діяльності за ставкою 5% від суми доходів;
  • ТОВ на загальній системі сплачує 18% податку на прибуток з суми прибутку, визначеного за даними бухобліку.

Щоб вибрати оптимальний варіант системи оподаткування (а разом з тим вибрати форму власності та схему роботи)

ПРОПОНУЄМО ПРОЙТИ ТЕСТ

Будь ласка, фіксуйте свої відповіді, щоб в подальшому звіритися з відповідями нижче.

Тест

  1. Запланований обсяг операцій за рік?
  • 1.1. До 1 000 000 грн.
  • 1.2. Від 1 000 000 до 1 500 000
  • 1.3. До 5 000 000 грн.
  • 1.4. Понад 5 000 000
  1. Кому будуть надаватися послуги або продаватися товари?
  • 2.1. Фізичним особам.
  • 2.2. Іншим платникам єдиного податку.
  • 2.3. Юридичним особам.
  • 2.4. Нерезидентам.
  • 2.5. Планується здійснювати торгівлю на ринку або надавати побутові послуги населенню.
  1. Чи потрібен статус платника ПДВ?
  • 3.1. Не потрібен;
  • 3.2. потрібен.
  1. Яка націнка (прибутковість) планується?
  • 4.1. До 5%;
  • 4.2. 5-20%;
  • 4.3. Понад 20%
  1. Яка кількість працівників планується?
  • 5.1. До 10 осіб.
  • 5.2. Понад 10 осіб.
  1. Чи планується виводити прибуток?
  • 6.1. Так, часто.
  • 6.2. Епізодично
  1. Чи потрібна можливість масштабувати бізнес, продати його?
  • 7.1. Не потрібна.
  • 7.2. Потрібна.
  1. Чи інвестор залучений в поточний супровід?
  • 8.1. Контролюватиме всі кроки в поточному режимі;
  • 8.2. Надасть контроль довіреній особі

Результати

З нашого досвіду можемо сказати наступне:

  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.1, 2.1 або 2.5, 3.1, 4.2-4.3, 5.1, 6.1, 7.1 і 8.1 – то оптимальний вибір це реєстрація ФОП платника єдиного податку 1 групи.
  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.1-1.2, 2.1 – 2.2, 3.1, 4.2-4.3, 5.1, 6.1, 7.1 і 8.1 – то оптимальний вибір це реєстрація ФОП платника єдиного податку 2 групи.
  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.3, 2.1 -2.4, 3.1, 4.2-4.3, 5.1, 6.1, 7.1 і 8.1 – то оптимальний вибір це реєстрація ФОП платника єдиного податку 3 групи за ставкою 5% (без ПДВ).
  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.3, 2.1 – 2.4, 3.2, 4.2-4.3, 5.1, 6.1, 7.1 і 8.1 – то оптимальний вибір це реєстрація ФОП платника єдиного податку 3 групи за ставкою 3% (платник ПДВ).
  • Якщо в попередньому списку ви вибрали пункти 1.4, 2.1-2.4, 3.1, 4.2, 5.1-5.2, 6.2, 7.2, 8.1-8.2 то оптимальний вибір це реєстрація ТОВ платника єдиного податку 3 групи за ставкою 5% (без ПДВ).
  • В інших випадках оптимальний вибір це реєстрація ТОВ платника податку на прибуток.

Звичайно, вибрати правильну систему оподаткування бізнесу дуже важливо, адже, в подальшому, не завжди її можна поміняти швидко  (перейти на єдиний податок можна тільки з початку кварталу), а в ряді випадків змінити не вийде – ТОВ не зможе використовувати 2 групу єдиного податку як ФОП.

Тому до вибору системи оподаткування варто підійти вкрай виважено і заздалегідь.

Чи потрібен статус платника ПДВ?

Перед створенням бізнесу необхідно чітко розуміти – потрібен для його успішної роботи статус платника податку на додану вартість (ПДВ). Платником ПДВ може бути як юридична особа, так і підприємець. Однак в ряді випадків система оподаткування ФОП не дозволяє бути одночасно і платником ПДВ (наприклад, 2 група єдиного податку або 3 група зі ставкою 5%).

В основному статус платника ПДВ може бути необхідний у разі якщо:

  • Планується в великих обсягах імпортувати товар або обладнання зі сплатою ПДВ на митниці;
  • Контрагенти – покупці або замовники готові працювати тільки з платником ПДВ;
  • Плановані обсяги операцій за перший рік перевищують 5 000 000 грн.

Статус платника ПДВ – додатковий обсяг бухгалтерської роботи, відповідальності ФОП або ТОВ, а також – істотне податкове навантаження, яке бажано врахувати і прорахувати при прийнятті рішення про реєстрацію платником ПДВ.

Заробітна плата у ФОП або ТОВ

ФОП самостійно веде підприємницьку діяльність на свій страх і ризик. При цьому його винагородою є прибуток від такої діяльності. Заробітної плати він не отримує, хоча і може встановити собі якусь «ставку», яку буде стабільно забирати з бізнесу.

У ТОВ в будь-якому випадку буде керівник, якому повинна регулярно, два рази на місяць виплачуватися заробітна плата в розмірі не менше мінімальної. Звичайно при «припиненні» діяльності ТОВ співробітники можуть бути звільнені, а функції з представництва інтересів ТОВ можуть бути покладені на засновника, проте це вимагає оформлення документально.

Найманим працівникам ТОВ та ФОП виплачують заробітну плату і сплачують податки з неї за рівними правилами.

Маючи багаторічний досвід роботи в даній сфері, ми розкрили основні плюси і мінуси ФОП та ТОВ, а також допомогли розібратися з тим, що підходить саме вам. Правильно і швидко відкрити бізнес допоможуть наші фахівці, які індивідуально проаналізують варіанти та вбережуть вас від можливих помилок.