6 жовтня 2022 року Верховна Рада України прийняла в цілому Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей оподаткування підприємницької діяльності електронних резидентів» № 2654- ІХ (Законопроєкт № 5270), який запроваджує механізм Е-резидентства, що дозволить фізичним особам-негромадянам та нерезидентам України у спрощеному порядку реєструвати бізнес в Україні та оподатковувати його за правилами  оподаткування ФОП- платників єдиного податку 3 групи (5%).

 

Як отримати е-резиденство в Україні

Порядок набуття статусу е-резидента, ідентифікації осіб, які мають намір набути статус е-резидента, та надання їм доступу до кваліфікованих електронних довірчих послуг буде визначений Кабінетом Міністрів України.

Наразі відомо, що іноземець має право набути статус електронного резидента після подання ним через інформаційну систему «Е-резидент» заяви про набуття такого статусу, його ідентифікації та надання кваліфікованих електронних довірчих послуг. Заява подається в електронній формі.

Протягом двох робочих днів з дати отримання від державного реєстратора відомостей про реєстрацію е-резидента як фізичної особи – підприємця контролюючим органом здійснюється реєстрація е-резидента платником єдиного податку третьої групи.

Після відкриття е-резидентом поточного рахунку в банку через інформаційну систему «Е-резидент» банк зобов’язаний у день відкриття такого рахунку надіслати повідомлення про це до контролюючого органу, в якому обліковується е-резидент як платник податків.

 

Е-резидентство в Україні – особливості

  • Е-резидент набуває відповідного статусу шляхом подання заяви через сервіси Дія з набуттям статусу суб’єкта підприємницької діяльності. Інформація про таку особу має бути внесена до інформаційної системи «Е-резидент».
  • Е-резидент дистанційно відкриває поточний рахунок виключно через інформаційну систему «Е-резидент». Банк обирається ним самостійно, але тільки з того переліку, який доступний для вибору в інформаційній системі «Е-резидент».
  • Податковим агентом є банк, в якому е-резиденту відкрито поточний рахунок. Сплата податку проводиться в автоматичному режимі банком (5% від суми коштів, що надійшли).
  • Розрахунки проводяться виключно у безготівковій формі на один банківський рахунок.
  • Перелік країн, громадяни яких можуть бути е-резидентами, визначається Мінцифри (на сьогодні він затверджений Наказом від 13.10.2020  № 152).
  • Конкретного переліку операцій чи послуг, на які саме може поширюватись механізм е-резидентства, не визначено.
  • Е-резидент підприємець включається до 3 групи єдиного податку без ПДВ (5%) та має відповідати протягом календарного року сукупності таких критеріїв: обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів МЗП, встановленої на 1 січня податкового (звітного) року; не використовує працю найманих осіб; не отримує доходи з джерелом походження з України (крім пасивних доходів).
  • Листування контролюючих органів з платниками податків, що набули статусу е-резидента, здійснюється виключно засобами електронного зв’язку в електронній формі.

 

Таким чином, запровадження механізму е-резидентства дозволить іноземцям, які не визнаються відповідно до закону резидентами України, при отримання пасивного доходу із України уникнути його оподаткування податком на репатріацію 15%, а оподатковувати такі доходи за ставкою 5% в Україні. Так само, якщо е-резидент отримуватиме від нерезидентів України дохід за товари/роботи/послуги, він також зможе використовувати пільговий механізм оподаткування.  Якщо умовами відповідного договору про уникнення подвійного оподаткування це передбачено, то е-резидент не оподатковуватиме в країні свого резидентства вищезазначені доходи.

В той же час, встановлені Законом особливості діяльності е-резидентів не дозволять використовувати зазначений механізм при наданні іноземними суб’єктами послуг українським компаніям (а саме це попередньо планувалося у законопроекті). Саме тому доцільність та ефективність використання такого механізму має оцінюватись у кожному конкретному випадку. Для ретельного розгляду конкретної ситуації та надання докладних висновків рекомендуємо звернутися за юридичною консультацією.

Зауважимо, що Закон набуває чинності з 01.04.2023 року. До цього часу мають бути врегульовані практичні питання щодо механізму взаємодії е-резидента з установами банків, податковими органами. Тож, чекаємо на прийняття нових нормативно-правових актів для реалізації цього Закону та приведення існуючих нормативно-правових актів у відповідність із Законом.

З повним текстом Закону можна ознайомитися за посиланням.

 

Антон Клименко,

провідний юрист Корпорації «Глобал Консалтинг»