Ще Сократ говорив, що хороший радник краще за будь-які багатства. Тому завжди незаперечною цінністю була інформація з вуст експерта, що допомагає знаходити вихід зі складної ситуації, приймати ефективні рішення, правильно оцінювати своє становище і вибирати вірний шлях для подальшого розвитку. Це і є суть консалтингу, який стає все більш затребуваним серед українського менеджменту.

Що є консалтинг?

Консалтинг – це експертна допомога з різних питань, яка може бути надана у вигляді рекомендацій, консультацій, думок, звітів. Якщо говорити про управлінський консалтинг, то це, як правило, аналіз ситуації і вироблення певного плану дій і нововведень, які ведуть до підвищення ефективності діяльності. Особливо це цінно в бізнесі, де найважче – приймати рішення, що впливають на розвиток і прибутковість. Тому, як правило, за допомогою до консалтингових фірм звертаються керівники і топ-менеджмент середніх і великих підприємств. На даний момент у нас в країні найбільш поширений і знайомий багатьом консалтинг в галузі податкового та бухгалтерського обліку, а також юридичний консалтинг. Однак зі зростанням конкуренції на всіх ринках все більшу популярність набирає також і управлінський консалтинг.

Вірю чи не вірю?

Наскільки сьогодні прийнято в українському діловому середовищі звертатися до послуг консалтингових фірм, і чи довіряють українські керівники консультантам свої проблеми? За результатами дослідження, проведеного Європейським банком реконструкції та розвитку в 2010 році, тільки 16% українських підприємств вдавалися до допомоги консультантів у вирішенні різноманітних питань, а до допомоги управлінських консультантів – ще менше. За останні три роки ситуація злегка змінилася в кращу сторону, додавши популярності консалтингу, але не набагато. З чим це пов’язано? На думку директора аудиторсько- консалтингової Корпорації «Глобал Консалтинг» Ірини Обидьонкіної, вся справа в невисокому рівні довіри до консультантів з боку потенційних клієнтів. «Тут все залежить від людини, що приймає рішення про звернення до консультанта, його рівні довіри до конкретного консультанта, а також у важливості і глибині самого питання. – Каже пані Ірина. – Чим глибше питання і чим вище ризики, тим більше може бути недовіра і побоювання. З одного боку є «брендові», так би мовити, відомі консультанти, до них довіра потенційних клієнтів набагато вище, але і ціна послуг цих компаній відповідає. Дозволити собі таких консультантів може тільки великий бізнес». В Україні, справді, поки тільки формується культура звернення до консультантів з управлінських, фінансових, маркетингових та інших питань. На відміну від європейських країн і США, де це явище вже давно міцно увійшло в ділове життя. І якщо в юридичних питаннях і питаннях оподаткування звернення за консультацією фахівця стало нормою, то в інших питаннях керівники компаній дуже часто намагаються обійтися своїми силами.

У яких ситуаціях необхідний консалтинг?

Якщо ви опинилися в ситуації, коли все в компанії йде не так, як хотілося б, і ви не розумієте, в чому причина невдач, якщо ви хочете рости і розвиватися, але не бачите шляхів для цього, то, можливо, вам варто задуматися про залучення до вирішення ваших проблем зовнішнього консультанта. Сторонні фахівці можуть об’єктивно поглянути на ситуацію, тверезо проаналізувати її і виявити причину невдач. Які ж найпоширеніші ситуації звернення до консультантів?
  • Якщо виникло питання або проблема, для вирішення якої у фахівців компанії недостатньо знань і досвіду, тоді допомога експерта-консультанта може виявитися досить до речі.
  • Коли на виниклу ситуацію потрібно подивитися по-новому, потрібні свіжі ідеї та рішення, консультант може стати джерелом ефективних нововведень.
  • Якщо топ-менеджмент компанії не може прийти до єдиної думки і знайти компроміс, зовнішній консультант може виступити арбітром і допомогти прийняти оптимальне рішення.
Це лише деякі ситуації, коли допомога фахівців консалтингових фірм може відкрити нові можливості для успішного розвитку компанії.

Як не помилитися з вибором консультанта?

Як уже згадувалося, багато керівників не довіряють консалтинговим фірмам. Одна з причин – неможливість заздалегідь оцінити користь і ефект від допомоги консультанта. Тут все будується на повній довірі. Ви або повністю покладаєтеся на думку консультанта і впроваджуєте його рекомендації, або ж – ні. Але при найменших сумнівах, фахівці радять, краще не співпрацювати з консалтинговою фірмою. «По суті, консультанту потрібно увійти в довіру, переконати клієнта, що їх проблема – це його проблема, тобто показати своє ставлення. Якщо є недовіра до досвіду консультанта, як мінімум, необхідно запросити його резюме, подивитися його освіту, досягнення, титули, нагороди, значущі сертифікати, успішний досвід і рекомендації. Ну і звичайно, багато що залежить від особистого спілкування і симпатій. Якщо консультант вам неприємний і не відповідає вашим моральним принципам, не варто починати співпрацю з ним. Консультант вирішує нетривіальні завдання, і ви повинні бути впевнені, що він зможе це зробити, якщо такої впевненості немає, то, швидше за все, ефективної роботи не вийде. Ви весь час будете сумніватися в позитивному вирішенні проблеми, а це вже 50% невдачі». – Каже Ірина Обидьонкіна.

Довіряй, але перевіряй

Якщо ви прийняли рішення співпрацювати з консультантом, то приділіть особливу увагу контракту, який ви підписуєте з ним, а також ретельно підійдіть до опису вашої проблеми і тих результатів, які ви хочете отримати від співпраці. Важливо також включити в договір угоду про конфіденційність, так ви будете застраховані від розголошення важливої інформації. І ще один важливий момент – постійна тісна взаємодія керівника та менеджменту компанії з консультантом. Всі сторони повинні бути зацікавлені в досягненні результатів і діяти спільно.

Ваші документики!

Звичайно ж, недовіра клієнтів до консультантів не народжується на порожньому місці, як кажуть, диму без вогню не буває. На ринку, дійсно, зустрічаються консультанти та консалтингові фірми з низькою кваліфікацією, які беруться за проекти, вирішити які не можуть через відсутність достатнього досвіду і багажу знань. Звичайно, співпраця з такими фахівцями залишає лише розчарування і негативний досвід. «У першу чергу консультант повинен володіти високими етичними нормами. Консультант не має право братися за замовлення, якщо не впевнений у його успішному завершенні, в тому, що його робота принесе користь». – Коментує Ірина Обидьонкіна. Деякі експерти вважають, що вирішити проблему недовіри і неякісного обслуговування могла б сертифікація консультантів та консалтингових фірм. Позитивно до такої ідеї ставиться й Ірина Обидьонкіна, однак за певних умов. «Я ставлюся позитивно до сертифікації, якщо її репутація відповідає гідному рівню, а саме: її неможливо «купити», вона відповідає міжнародним стандартам, а після отримання консультантом сертифіката здійснюється періодичний контроль та навчання. Тобто якщо не застосовується формальний підхід до вимог отримання сертифікату». – Вважає пані Ірина. Що ж, допомога консультантів може дійсно принести неоціненну користь бізнесу, якщо правильно підходити до співпраці та вибору фахівця. Адже недарма консультантів порівнюють з лікарями. Результат лікування багато в чому залежить і від правильної постановки діагнозу, і від ретельного виконання пацієнтом всіх рекомендацій лікаря, а також від своєчасного звернення до нього. [contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]