Темпи зростання сонячної енергетики в Україні. Загальна встановлена потужність сонячних електростанцій за станом на: | |||
грудень 2011 р. | грудень 2012 р. | липень 2013р. | грудень 2013 р. |
187,5 МВт | 317,6 МВт | 494 МВт | 746,9 МВт |
Категорія об’єкту сонячної енергетики | Коефіцієнт «зеленого» тарифу для об’єктів сонячної енергетики, які введені в експлуатацію: | ||||
до 31.03.2013р. | з 01.04.2013р. до 31.12.2014р. | з 01.01.2015р. до 31.12.2019р. | з 01.01.2020р. до 31.12.2024р. | з 01.01.2025р. до 31.12.2029р. | |
наземні об’єкти сонячної енергетики | 4,80 | 3,50 | 3,15 | 2,80 | 2,45 |
об’єкти сонячної енергетики, вмонтовані (встановлені) на дахах і/або фасадах будинків, будівель і споруд, величина встановленої потужності яких перевищує 100 КВт | 4,60 | 3,60 | 3,24 | 2,88 | 2,52 |
об’єкти сонячної енергетики, вмонтовані (встановлені) на дахах і/або фасадах будинків, будівель і споруд, величина встановленої потужності яких не перевищує 100 КВт | 4,40 | 3,70 | 3,33 | 2,96 | 2,59 |
об’єкти сонячної енергетики, вмонтовані (встановлені) на дахах і/або фасадах приватного домоволодіння (будинків, будівель і споруд), величина встановленої потужності яких не перевищує 10 КВт | —- | 3,70 | 3,33 | 2,96 | 2,59 |
Категорія об’єкту сонячної енергетики | Коефіцієнт «зеленого» тарифу для об’єктів сонячної енергетики, які введені в експлуатацію: | ||||
до 31.03.2013р. | з 01.04.2013р. до 31.12.2014р. | з 01.01.2015р. до 31.12.2019р. | з 01.01.2020р. до 31.12.2024р. | з 01.01.2025р. до 31.12.2029р. | |
наземні об’єкти сонячної енергетики, величина встановленої потужності яких менше або дорівнює 10 МВт | 4,80 | 3,50 | 3,15 | 2,80 | 2,45 |
наземні об’єкти сонячної енергетики, величина встановленої потужності яких більше 10 МВт | 2,4 | 1,75 | 1,57 | 1,4 | 1,22 |
- в Україні «зелений» тариф в 2-4 рази перевищує аналогічні тарифи в країнах Євросоюзу;
- власники отримують надприбутки, а споживачі зайве цінове навантаження.
Елементи місцевої складової | Операції, які мають бути здійснені на території України | фіксована доля (%) |
полікристалічний кремній | виробництво | 32 |
зливки монокристалічні або псевдокристалічні | виробництво | 13 |
пластини монокристалічні або псевдокристалічні | виробництво | 7 |
фотоелектричні елементи | виробництво | 20 |
фотоелектричні модулі | складання | 23 |
Будівельні роботи | виконання | 5 |
- Звільнення від оподаткування на прибуток 80% прибутку підприємств.
Згідно п. 158.1. ст. 158 Податкового кодексу звільняється від оподаткування на прибуток 80 відсотків прибутку підприємств, отриманого від продажу на митній території України товарів власного виробництва, а саме:
- устаткування, яке працює на поновлюваних джерелах енергії;
- матеріалів, сировини, устаткування і комплектуючих, які використовуватимуться при виробництві енергії з поновлюваних джерел енергії;
- енергозберігаючого устаткування і матеріалів, виробів, експлуатація яких забезпечує економію і раціональне використання паливно-енергетичних ресурсів;
- засобів виміру, контролю і управління витратами паливно-енергетичних ресурсів.
Звільнення від оподаткування діє впродовж п’яти років з моменту отримання першого прибутку внаслідок підвищення енергоефективності виробництва.
При цьому платник повинен забезпечити роздільний облік прибутку або збитків, отриманих від продажу на митній території України таких товарів. Суми коштів, вивільнених у зв’язку з наданням податкової пільги, спрямовуються платником податку на збільшення обсягів виробництва.
У разі порушення цільового використання коштів платник податків зобов’язаний визначити прибуток, що не оподатковується у зв’язку з наданням податкової пільги, і обкласти її в поточному періоді, а також сплатити за відповідний період пеню у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки НБУ.
- Звільнення від оподаткування на прибуток 50% прибутку підприємств.
Згідно п.158.2. ст.158 Податкового кодексу України звільняється від оподаткування 50 відсотків прибутку, отриманого від здійснення енергоефективних заходів і реалізації енергоефективних проектів підприємств, які включені в Державний реєстр підприємств, установ і організацій, що здійснюють розробку, впровадження і використання енергоефективних заходів і енергоефективних проектів строком на п’ять років з моменту отримання першого прибутку внаслідок підвищення енергоефективності виробництво.
До вище згаданого реєстру включаються підприємства, установи та організації, які включені в галузеві програми по енергоефективності і за результатами проведення експертизи в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів, отримали висновок такого органу про відповідність енергоефективних заходів і енергоефективних проектів, які вже впроваджені або знаходяться на стадії розробки і впровадження, критеріям енергоефективності і включені в галузеві програмиз енергоефективності.
При впровадженні платником податків енергоефективних заходів і енергоефективних проектів такий платник повинен забезпечити роздільний облік прибутку або збитків, отриманих від здійснення енергоефективних заходів і реалізації енергоефективних проектів.
Пільги при імпортіВідповідно до п.197.16 ст.197 Податкового кодексу України і п.п. 14, 16 ч.1. ст.282 Митного кодексу України звільняються від оподаткування на додану вартість і від оплати ввізного мита операції по ввезенню на територію України:- устаткування, яке працює на поновлюваних джерелах енергії, енергозберігаючого устаткування і матеріалів, засобів виміру, контролю і управління витратами паливно-енергетичних ресурсів, устаткування і матеріалів для виробництва енергії з поновлюваних джерел енергії;
- матеріалів, устаткування, комплектуючих, використовуваних для виробництва:
а) устаткування, яке працює на поновлюваних джерелах енергії;
б) матеріалів, сировини, устаткування і комплектуючих, які використовуватимуться у виробництві енергії з поновлюваних джерел енергії;
в) енергозберігаючого устаткування і матеріалів, виробів, експлуатація яких забезпечує економію і раціональне використання паливно-енергетичних ресурсів;
г) засобів виміру, контролю і управління витратами паливно-енергетичних ресурсів.
Операції з ввезення на митну територію України вказаних товарів звільняються від оподаткування за умови, що ці товари застосовуються платником податків для власного виробництва і ідентичні товари з аналогічними якісними показниками не виробляються в Україні. У разі порушення вимог відносно цільового використання таких товарів, платник податку зобов’язаний збільшити податкові зобов’язання за результатами податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму податку на додану вартість, яка має бути сплачена за вказаними операціями у момент ввезення таких товарів, а також сплатити пеню, нараховану на таку суму податку, виходячи зі 120 відсотків облікової ставки НБУ, діючої на день сплати податкового зобов’язання і за період з дня ввезення таких товарів до дня збільшення податкового зобов’язання, а також сплатити ввізне мито і пеню у розмірі 120 відсоток річний облікової ставки НБУ. Таким чином, можна говорити про те, що на сьогодні позитивна динаміка розвитку сонячної енергетики в Україні пояснюється не лише сприятливими кліматичними чинниками, але і створенням належної нормативно-правової бази для регулювання цієї галузі.Олена Кравченко
адвокат, партнер
АО«Глобал Адвокат»
Аудиторсько-консалтингова
Корпорація «Глобал Консалтинг»
Подивитися в пдф