Серед клієнтів «Глобал Консалтинг» – бізнеси з різних сфер, як зовсім невеликі компанії так і великі підприємства. Вони такі різні, але кожен клієнтський проект по-своєму цікавий. У кожного своя історія і свій шлях розвитку. Ми ними пишаємося. І вирішили в новій рубриці презентувати клієнтські бізнеси і ділитися їхніми досягненнями. Сьогодні в центрі нашої уваги – наш давній клієнт і вже хороший друг IT-компанія ZSoft. Розмовляємо з її директором Віталієм Зайцем.ZSoft (ЗетСофт) – IT-компанія з багаторічним досвідом розробки в області цифрового телебачення і Embedded пристроїв. Створює інноваційні рішення на базі телевізійних цифрових ресиверів (Set Top Box). Надає клієнтам такі сервіси, як інтерактивне телебачення, відео на замовлення (Video on Demand), ігри та програми, Інтернет та багате інше.
Про підприємницький досвід
Думаю, що ідея займатися бізнесом відвідувала мене ще в дитинстві. Я заробив свої перші гроші ще в СРСР. Тоді мені було 8 чи 9 років. Батьки почали будувати будинок, а я допомагав їм, складаючи цеглини. До сих пір чітко пам’ятаю зароблений паперовий рубль у мене в руках.
У підлітковому віці я теж допомагав батькам. У 90-ті вони займалися продуктами харчування. Нам з татом доводилося вставати о 3-4 ранку, їхати за продукцією, розвозити її. Мама торгувала, а я їхав до університету на лекції. В кінці 4 курсу влаштувався програмістом. Часто їздив до Києва у відрядження. Перша зарплата була $ 100, як зараз пам’ятаю. Після інституту поїхав вчитися до Німеччини. Там працював на різних роботах, підробляв у інституті на кафедрі, можна сказати за фахом.
Я також спробував фізична праця – працював на заводі Continental, який виробляє гуму, допомагав робити полки для бібліотек, все літо відпрацював на заводі Daimler Chrysler AG, який виробляє вантажні автомобілі Mercedes-Benz Actros. Уже тоді почав чітко розуміти,
що працювати треба не руками, а головою.У 2007 році спільно з одним почали займатися хостингом. Побудували майданчик з виділеними серверами. Цей маленький бізнес працює і донині. Також частенько підробляв на різних біржах фріланса. Тоді це був oDesk (зараз він називається UpWork).
О старте ZSoft
Якщо говорити про поточний основному бізнесі, то почалося все, як не дивно, з поганих подій, які мені вдалося розгорнути в свою користь. Європейське керівництво фірми ADB (Advanced Digital Broadcast), в якій я працював як керівник одного з відділів розробки, після Майдану і «Революції Переваги» в 2014 році, прийняло рішення закрити офіс в Україні в зв’язку з нестабільною ситуацією. На той момент я пропрацював там близько 8 років. Починав майже з моменту відкриття офісу в Харкові програмістом, доріс до директора одного з відділів. У той нелегкий час на мого колегу і тепер уже партнера по бізнесу Максима вийшли американці, які в наслідку стали нашими інвесторами. Почалося у нас все з переговорів, співбесід, підписання документів. Цей процес затягнувся на 3 довгих безсонних місяці і у вересні 2014 року ми офіційно відкрили офіс. Я взяв на себе організаційні питання і життєзабезпечення офісу, Максим же відповідає за технічну складову нашого бізнесу, керує відділами розробки та тестування програмного забезпечення.
Про команду
Починали ми в кількості трохи більше 20 осіб. За три з половиною роки як в будь-якому бізнесі були періоди зростання і скорочень. У 2015 році зі збільшенням кількості проектів було зростання майже до 40 осіб, із закриттям деяких проектів в 2016 році довелося пережити скорочення. Зараз нас трохи більше 30 осіб.
Як не дивно, але підбір кадрів став найпростішим етапом при відкритті. У попередній фірмі працювало близько 70 осіб, з них деякі люди поїхали в Польщу (фірма ADB надавала таку можливість), деякі швидко знайшли роботу і перейшли в інші українські фірми, багато хто виявив бажання залишитися з нами. Ми провели ряд співбесід і до нас потрапили майже всі бажаючі. Кістяк команди був зібраний саме з колег, які працювали в ADB.
Надалі, як не дивно, криза і становище міста Харкова близьке до військової зоні нам допомогли. Деякі мої друзі в той момент поїхали в Європу або Америку. Багато фірм закривали офіси в Харкові і перевозили своїх співробітників в інші міста (наприклад, Київ або Львів). Ми ж скористалися цим і при закритті офісу Samsung в Харкові набрали в команду кілька людей.
Ми займаємося цифровим телебаченням, у нас в основному працюють embedded розробники. Необхідне знання таких мов як C / C ++, операційної системи Linux. Повинно бути також розуміння, що таке мікроконтролер, які бувають архітектури процесора. А в Харкові не так багато компаній з таким профілем (можу їх перерахувати по пальцях), велика рідкість знайти фахівців потрібної кваліфікації, так що часто доводиться ростити фахівців з інших областей.
Про перші успіхи
Вважаю, що перший справжній успіх – це перші кошти на нашому рахунку. Цьому моменту, звичайно ж, передували маленькі перемоги і успішно завершені етапи, такі як реєстрація фірми, підписання контракту, пошук, а потім і ремонт офісу, покупка обладнання, ряд співбесід і набір співробітників та інше. Коли всі ці етапи були пройдені, офіс почав свою роботу і ми почали показувати перші результати, тоді і прийшло усвідомлення, що робота була виконана не дарма і наш стартап має успіх.
Про складнощі становлення
Період підписання договору з інвестором здався мені найскладнішим, тому що вимагав багато сил і часу. 22 липня 2014 роки ми формально домовилися про відкриття офісу, а договір підписали тільки 20 серпня, тобто через майже місяць. Американці дуже педантичні в питаннях інтелектуальної власності та передачі прав на програмні продукти. Довелося пройти ряд ревізій і погоджень з їх юристами до моменту підписання фінальної версії договору на розробку програмного забезпечення.
Про помилки і «граблі»
Шкодувати, як мені здається, потрібно тільки про те, чого ти не зробив. А якщо ж ти робиш якісь спроби, нехай навіть спочатку терпиш невдачі, але продовжуєш домагатися задуманого, то ти все робиш правильно. «Граблі» завжди перетворюються в досвід. За невдачами приходить удача. Озираючись назад, думаю, що робив все правильно, міняти нічого не став.
Про плани на найближчий час
На даний момент важко щось прогнозувати, хотілося б планомірно зростати по 10-15% на рік, але все буде залежати від кількості заходять проектів. На початку наступного року картина повинна плюс мінус прояснитися, будемо коригувати бюджет.
Про бізнес в Україні
Думаю, що я не скажу нічого нового, якщо почну скаржитися на велику бюрократію. В цілому, звичайно, наша держава не особливо допомагає малому та середньому бізнесу, хоча з трибун декларують зворотне. Головне, щоб сильно не заважали працювати, приймаючи неправильні закони, тоді народ не буде вигадувати усілякі лазівки. Ну а в цілому гріх скаржитися.
Про співпрацю з «Глобал Консалтинг»
З «Глобал Консалтинг» співпрацювала і попередня фірма, в якій я працював. Я теж уклав договір з «глобальний» і довірив його фахівцям ведення бухгалтерського обліку. Основна перевага ведення бухгалтерії сторонньою фірмою, а не штатним бухгалтером, полягає в можливості залучення різних вузькоспеціалізованих фахівців. Адже найчастіше одному бухгалтеру на фірмі важко володіти всіма знаннями з податкового законодавства, відстежувати всі зміни, а також своєчасно на них реагувати. У моєму ж випадку я часто можу звернутися до різних людей за консультацією, які найбільш компетентні в тому чи іншому питанні.
Про те, чому навчився
Власник будь-якого бізнесу несе особисту відповідальність за результати, а також за їх відсутність. У зв’язку з цим треба розуміти, що працювати треба не з 9 до 18.00, а на результат. Мені здається, це ключовий фактор, який повинен розуміти підприємець. Тому графік роботи стає часто розмитий. Я, наприклад, чітко знаю, що і коли повинен зробити і які наслідки будуть, якщо я цього не зроблю. Тому іноді я можу піти з роботи рано, а іноді і дуже пізно. Благо, що для роботи часто досить ноутбука і інтернету, тому можна попрацювати не тільки з офісу. З’являються такі поняття, як планування, дисципліна, відповідальність.
Кілька порад стартуючим
Зрозуміло, підприємцями хочуть бути багато, але стають ними далеко не всі. Мені здається, що за статистикою в світі не більше 10% підприємців, а може і менше. Всі ми різні, маємо різні риси характеру, різні бажання і плани на майбутнє. Не у кожної людини є підприємницька жилка. І це в общем-то нормально. Хтось хоче бути лікарем, хтось інженером, ну а хтось вибирає свій бізнес. Вважаю, що як і в будь-який інший професії, щоб бути успішним підприємцем необхідно вчитися і розвиватися. А як це робити, кожен вирішує сам. Багатьом допомагають і надихають книги і біографії успішних людей. У всіх на слуху такі імена, як Стів Джобс, Ілон Маск, Білл Гейтс, Річард Бренсон. З пострадянського простору мене надіхають Євген Чічваркін и Олег Тиньков. Зрозуміло, у них є чому повчитися і буде не зайвим перейняти деякі з їх принципів і кредо. Але я б все ж радив завжди йти своїм шляхом,
вчитися на своїх помилках, виходити із зони комфорту, навчитися бачити в проблемах можливості, бути двигуном прогресу і головне – намагатися, намагатися і ще раз намагатися. Без практики і реальних спроб не на папері і в думках, а в реальному житті не допоможуть будь-які книги. Знову ж таки повертаючись до біографій людей, які досягли успіху, статистика показує, що майже всім доводилося починати свою справу кілька разів. Вони терпіли невдачу, але продовжували вірити і наполегливо йти до своєї мети. Чого і вам бажаю, підприємці.
[contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]