2015 рік в Україні законодавці голосно іменують роком дерегуляції бізнесу і обіцяють спростити процедуру державної реєстрації, ліквідації, отримання низки дозвільних документів та інше. Чи працюють згадані нововведення на практиці? Юрист АО «Глобал Адвокат» Ксенія Коваль розповідає про основні зміни та їх практичне застосування.12 лютого 2015 Верховною Радою України прийнято Закон України №191-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)».
Закон переслідує відразу кілька цілей:
- спрощення започаткування та ведення господарської діяльності;
- скорочення дозвільних та погоджувальних процедур;
- зменшення впливу державних органів на діяльність суб’єктів господарювання, зокрема, шляхом скасування ліцензування видів господарської діяльності;
- підвищення рівня захисту прав інвесторів;
- вдосконалення механізму фінансування діяльності органів державної реєстраційної служби шляхом внесення змін до відповідних законодавчих актів.
Завдяки цьому, як упевнені законодавці, Україна зможе значно підвищити свої позиції в рейтингу Doing Business, який щорічно складає Світовий банк. До речі, у 2014 році наша країна займала в цьому рейтингу 112 місце, в 2015 році піднялася на 96-е. Позитивна динаміка, звичайно, є. Але чи відчуває бізнес ці спрощення на практиці?
Очевидно, щоб побачити реальні результати «спрощення» ведення бізнесу в Україні потрібен час, тому Закон вносить змін до цілої низки нормативних актів: Цивільний Кодекс, Земельний кодекс, ЗУ «Про оренду землі», Житловий Кодекс та ін.
Ми ж зупинимося на змінах, які внесені саме в ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Отже, докладно про деякі з них.
1. Скорочено терміни проведення реєстраційних дійТепер первинна реєстрація юридичної особи здійснюється безпосередньо в день надходження повного пакета документів для проведення державної реєстрації юридичної особи. Реєстрація фізичних осіб-підприємців – не пізніше наступного робочого дня після дати звернення до реєстратора.
Терміни для отримання інформації з ЄДР (
виписка, витяг, довідка тощо) також скорочені і тепер становлять 24 години з моменту звернення до державного реєстратора з відповідним запитом.
Процедура | Терміни державної реєстрації |
---|
Реєстрація юридичної особи | В день надходження повного пакета документів |
Реєстрація фізичної особи-підприємця | Не пізніше наступного робочого дня з моменту звернення до реєстратора |
Отримання інформації з ЄДР (виписка, витяг, довідка тощо) | 24 години з моменту звернення до державного реєстратора |
2. Скасовано необхідність оприлюднення повідомлень у спеціалізованому друкованому засобі масової інформаціїТак, інформація про зміну місцезнаходження і найменування, зменшення статутного капіталу, втрату оригіналу статутних документів компанії буде оприлюднена на веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб.
3. Встановлено нові ставки адміністративного збору за проведення реєстраційних дій– За надання витягу та довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в паперовій формі – 0,05 мінімальної заробітної плати (станом на 01.01.2015 – 60,90 грн.);
– За надання витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в паперовій формі – 0,02 мінімальної заробітної плати (станом на 01.01.2015 – 24,36 грн.);
– За надання виписки, довідки та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в електронній формі – 75% від розміру встановленої плати за надання відомостей в паперовому вигляді (тобто станом на 01.01.2015 за надання витягу та довідки в електронній формі – 45,68 грн., за надання виписки в електронній формі – 18,27 грн.).
Вид документа з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що одержується | Нова ставка |
---|
Виписка та довідка в паперовій формі | 0,05 мінімальної заробітної плати |
Витяг в паперовій формі | 0,02 мінімальної заробітної плати |
Виписка, довідка та витяг в електронному вигляді | 75% від розміру встановленої плати за надання відомостей в паперовому вигляд |
Плата за надання відомостей справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому подається запит про надання відповідних відомостей.4. Врегульовано процедура обміну інформацією між державним реєстратором та іншими органами влади (Пенсійний Фонд, Державна фіскальна служба і т.д.).Раніше порядок обміну інформацією не регулювався цим Законом. Тепер вся процедура описана на законодавчому рівні. Тобто, відображена на папері. На практиці ж нічого в самій процедурі не змінилося.
5. Встановлено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців може проводитися поза місцезнаходженням юридичної особи або місця проживання фізичної особи / фізичної особи-підприємця.Ця норма працює у разі:
– Збройного конфлікту;
– Тимчасової окупації;
– Повсюдних проявів насильства;
– Масових порушень прав людини;
– Надзвичайних ситуацій природного або технічного характеру.
Підсумовуючи все вищесказане, можемо відзначити, що ніяких істотних змін, крім змін ставок адміністративного збору, в процесі проведення реєстраційних дій не відбулося. Всі зазначені норми, по суті, діяли і до впровадження процесу дерегуляції бізнесу, проте не були закріплені на законодавчому рівні.
Таким чином, на даному етапі можна говорити лише про формальність процесу дерегуляції в даній сфері.
Ще одним кроком уряду в напрямку адаптації українського законодавства до європейських стандартів та підвищення позиції України в рейтингу Doing business стало істотне
скорочення переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню.Так, з 28 червня 2015 скасовуються наступні
ліцензії:
1. Ліцензія на видобуток дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
2. Ліцензія на збір та обробку відходів і брухту дорогоцінних металів.
3. Ліцензія на приймання і роботу з металобрухтом.
4. Ліцензія на перевезення радіоактивних матеріалів.
5. Ліцензія на ввезення, вивезення та використання елементів голографічного захисту.
6. Ліцензія на знезараження рослин.
7. Ліцензія на торгівлю племінними ресурсами.
8. Ліцензія на торгівлю пестицидами та агрохімікатами.
9. Ліцензія на проведення землеоціночних робіт та земельних торгів.
10. Ліцензія на виготовлення цінних паперів.
11. Ліцензія на митну брокерську діяльність.
12. Ліцензія на невійськові стрільбища та мисливські стенди.
13. Ліцензія на торгівлю рідким біопаливом.
14. Ліцензія на генетично-інженерну діяльність у замкненій системі.
15. Ліцензія на взяття, зберігання і обробку донорської крові.
16. Ліцензія на імпорт фармакологічних інгредієнтів.
17. Ліцензія на будівництво (крім 4 і 5 рівня складності).
Ми щиро сподіваємося на те, що процес дерегуляції бізнесу, запланований українським урядом, поступово буде мати місце не тільки в положеннях нормативно-правових актів, а й на практиці. Однак це результат часу і спільних зусиль як представників бізнесу, так і представників влади.
Ксенія Коваль,
юрист АО «Глобал Адвокат»
(Аудиторсько-консалтингова
Корпорація «Глобал Консалтинг»)[contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]