Навесні Європа відкрила свої ринки для українських товарів, знизивши до 1 листопада 2014 більше 90% мит. А в червні Україна підписала економічну частину угоди з ЄС, після чого заговорили про активний вихід українського виробника на ринки Європи. Однак наскільки цей шлях простий, хто його може подолати і що ж робити вітчизняному бізнесу, щоб завоювати європейського споживача?

Шлях до ринків ЄС лежить через стандарти

З одного боку підписання угоди з ЄС, тимчасове зниження або обнуління мит для товарів українського виробництва відкриває ряд можливостей для вітчизняних виробників, особливо у виді того, що багато ринків СНД для України стали недоступні. Однак є й інша сторона медалі – багато наших товари не відповідають європейським стандартам безпеки харчових продуктів. І щоб потрапити на ринок Європи, необхідно пройти складний шлях сертифікації, а також оптимізації та модернізації виробництва. Сертифікувати необхідно не тільки виробництво, але й сировину. На жаль, в Україні підприємств, які відповідають суворим європейським стандартам, одиниці. Так, за даними Держкомстату, витрати українських підприємств на технологічні інновації в минулому році скоротилися на 16,5% – до 9,6 млрд грн. Великі підприємства з давньою історією й досі користуються застарілим обладнанням і технологіями. Дрібні і середні підприємства, які також розглядають європейські ринки в якості перспективних, володіють більш новим технологічним комплексом, однак теж в більшості своїй не мають потрібної сертифікації. Які ж сертифікати дають зелене світло для виходу на ринок ЄС? По-перше, існує кілька видів обов’язкової сертифікації: санітарні та фітосанітарні норми, стандарти безпеки продукції, технічні стандарти і маркетингові стандарти, які стосуються оформлення упаковки. Основні європейські сертифікати, наприклад, для харчових підприємств – це ISO і HACCP (ХАССП). Отримати їх можна в спеціальних центрах акредитації. Термін їх дії від трьох до п’яти років. Однак отримати такий сертифікат – це ще половина справи. Необхідно щорічно його підтверджувати перед спеціальною комісією в ході перевірки виробництва на відповідність вимогам даного сертифікату.

Не сертифікацією єдиною

Однак якщо говорити про успішний вихід та закріплення наших виробників на європейській арені, то однієї сертифікації мало. Експерти кажуть, що іншими складовими успіху є також імідж країни-експортера і врегульована законодавча база. Тому нашій країні необхідно здійснити ряд змін в національному законодавстві, які стосуються безпеки та якості продукції, ринкового нагляду. Необхідно також передбачити відповідальність за реалізацію неякісного товару та ін. Крім усього іншого необхідні комплексні заходи з боротьби з корупцією, реформи в податковому законодавстві тощо. Всі ці зміни сприятимуть поліпшенню інвестиційного клімату в Україні та позитивно впливатимуть на імідж країни як експортера.

Чого хочуть європейські споживачі?

Підприємствам, які планують виходити на ринки ЄС, необхідно також добре розуміти європейського споживача. Адже їхні вимоги і настрої сильно відрізняються від вимог та уподобань українців. Тому якщо ваша продукція готова до експорту до Європи з точки зору відповідності нормам, ви додатково повинні вивчити потенційних клієнтів і споживачів (їх потреби і вподобання, соціокультурні тенденції тощо), конкуренцію на ринку, його обсяги і динаміку. Це може бути складно здійснити без кваліфікованої допомоги. Тому якщо ви хочете проаналізувати перспективи виходу на ринки європейських країн, ви можете звернутися за консультацією до наших фахівців.

Труднощі переходу

Звичайно, вихід українського споживача на ринки ЄС пов’язаний з безліччю труднощів, без подолання яких успішно представити свою продукцію європейському споживачеві не вийде. Труднощі пов’язані, наприклад, із законодавчими вимогами щодо захисту прав споживачів або захисту прав персоналу. Існує єдиний набір правил Європейської комісії з прав споживачів, які застосовуються до всіх споживчих товарів і послуг. Для повноцінної роботи в Європі необхідно враховувати ці моменти і грати за тамтешніми правилами. Багатьом українським виробникам достатньо проблематично самостійно вирішити всі питання з організації бізнесу в ЄС. Ми готові надати консультаційні послуги щодо виходу на ринок Європи: реєстрація бізнесу, аналіз ринку, сертифікація продукції та подальший супровід бізнесу. Ви можете поставити свої запитання нашим фахівцям.