Сьогодні аналізуємо український ринок електронної торгівлі. Як часто українці вважають за краще онлайн-шопінг реальному, які і де покупки роблять? Якими темпами зростає ринок і які прогнози його подальшого розвитку. Про це читайте в нашому сьогоднішньому огляді.

Українська віртуальність

Найголовніший драйвер ринку електронної торгівлі в Україні і в усьому світі в цілому – темпи проникнення інтернету серед населення. Орієнтуючись на цей показник, можна сміливо говорити про те, що потенціал зростання українського ринку інтернет-торгівлі великий. Так, за даними Інтернет Асоціації України, проникнення інтернету серед українського населення становить 64,8%, тобто близько 21,6 млн українців. Щорічно частка проникнення зростає в середньому на 2-3%. Однак незважаючи на це за даними на 2016 рік покупки через інтернет робили тільки 3,7 млн українців. Частка онлайну в загальному обсязі рітейлу – всього 3%.Тобто ринок практично не насичений і перспективи його розвитку величезні. До того ж Україна показує найбільші темпи зростання в цьому сегменті в Європі, де частка онлайну в загальному ритейлі становить майже 15%.

Розкидаємо торгові мережі

Протягом останніх трьох років ринок онлайн-покупок в Україні активно розвивається і показує стабільне зростання. Підтвердженням цього може служити факт, що за результатами минулого року в двадцять п’ять найбільш відвідуваних українцями сайтів потрапили 5 інтернет-магазинів. Якщо ж говорити про обсяг ринку і темпи зростання, то згідно з даними групи компаній EVO, з 2014 року ринок виріс майже на 43%, а в першому півріччі 2017 року він показав приріст в 44% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.Джерело: за даними групи компаній EVOПри цьому середній чек інтернет-покупки в 2016 році склав 885 грн.

Що і як купують українці через Інтернет?

Лідер онлайн-продажів в останні кілька років незмінний – це одяг і взуття. Так, за даними групи компаній EVO (майданчик Prom.ua) за одягом, взуттям та аксесуарами в мережу ходять близько 45% опитаних. Друге місце за популярністю займають товари для дому і саду, третє – засоби по догляду за собою і косметика, далі – техніка та електроніка.Джерело: за даними групи компаній EVO Підтверджують популярність покупок в категорії «Одяг та взуття» і дані глобального дослідження Nielsen Connected Commerce. Згідно з ними, за одягом, взуттям та аксесуарами в мережу ходять близько 56% опитаних. Надалі експерти пророкують розвиток таких категорій товарів, як «Їжа», а також «Інструменти», наприклад, для професійної діяльності. Згідно з даними експертів, українці все частіше для здійснення онлайн-покупки вибирають мобільні пристрої. Так, в першому півріччі цього року кількість покупок з мобільних пристроїв збільшилася в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 86%. Якщо говорити про портрет українського онлайн-покупця, то в основному – це молоді люди (від 15 до 30 років), з вищою освітою, які проживають у великих містах. Однак експерти відзначають значне збільшення останнім часом покупців із сільської місцевості і вважають цей сегмент дуже перспективним. Географія інтернет-покупок наступна: перше місце по частоті покупок в мережі займає Харків, на другому місці – столиця, потім – Одеса.

Які прогнози і тенденції?

Експерти припускають подальше активне зростання інтернет-комерції в Україні. Тим більше, для цього є всі умови: ненасиченість даного каналу (всього 3% від загального товарообігу припадає на онлайн), проникнення інтернету серед населення (зростання також буде і за рахунок вже відбулися інтернет-користувачів, але поки не здійснюють покупки в мережі), проникнення 3G на території України. Є у ринку і проблеми, що заважають більш активному розвитку. Наприклад, доставка товарів, захищеність інтернет-покупця, а також недосконалі платіжні системи. Україна як і раніше відстає від розвинених країн в плані розвитку логістичних послуг. Якщо, наприклад, в Європі час доставки може обчислюватися годинами, то у нас – це кілька днів. До того ж вартість логістики як і раніше залишається високою. Найбільш очевидними тенденціями розвитку онлайн-комерції експерти вважають такі: 1. Зростання онлайн-покупок через мобільні пристрої. Тому українським інтернет-підприємцям необхідно піклуватися про адаптацію інтернет-магазину під мобільні пристрої. Це вже не додатковий бонус для покупця, а необхідність. 2. Активний розвиток таких майданчиків для онлайн-торгівлі, як маркетплейси, коли в одному місці можна купити будь-який товар і, наприклад, забронювати квиток в кіно. Такі майданчики будуть найближчим часом зростати швидше інтернет-магазинів. 3. Найбільш ефективними каналами для залучення онлайн-покупців експерти вважають канали YouTube, а також тісна співпраці з каналами блогерів.

Законність онлайн-торгівлі

Окремо потрібно сказати про юридичний бік розвитку ринку електронної комерції в Україні. Останнім часом законодавці намагалися врегулювати цю сферу. Так, в 2015 році вступив в силу Закон «Про електронну комерцію», в зв’язку з яким з’явилися нові правила роботи для інтернет-магазинів і здійснення онлайн-угод. Наприклад, головне нововведення – покупець після придбання товару повинен отримати від продавця документ, який підтверджує факт покупки. Також закон вимагає від онлайн-продавця вказувати на сайті інформацію про себе, а також розміщувати складене відповідно до правових норм Угода. Більш докладно про це ви можете почитати у нашій статті або задати питання нашому юристу. [contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]