Багато українських підприємців і компаній співпрацюють з іноземними клієнтами. Особливо часто з експортом послуг зіштовхуються розробники ПЗ та інші представники IT-галузі. Якщо ви тільки плануєте працювати з іноземними партнерами і не знаєте, як законодавчо правильно оформити свою діяльність, пропонуємо вам ознайомитися з нашим матеріалом. Коротко розповімо про те, яку систему оподаткування обрати, що потрібно знати про контракт і валютний рахунок та ін.

Реєструємо ФОП або ТОВ

Якщо ваша діяльність поки ще не має офіційного статусу, тоді, щоб працювати з серйозними іноземними компаніями, краще офіційно оформити свою справу (зареєструвати ФОП або ТОВ). Для організації надання послуг на експорт можна вибирати як ФОП, так і ТОВ, як загальну систему оподаткування, так і єдиний податок. Тільки зверніть увагу, що якщо ви все-таки віддасте перевагу єдиному податку (спрощеній системі), то зможете бути тільки на 3 групі (з ПДВ чи без) і будете обмежені обсягом доходу до 5 млн. грн на рік. Згідно з поточним законодавством тільки на цій групі можна здійснювати зовнішньоекономічну діяльність.

Знадобиться валютний рахунок

Для фінансових розрахунків з замовниками вам потрібно буде відкрити валютний (мультивалютний) рахунок в банку. Для цього необхідно вибрати відповідний для вас банк та укласти з ним відповідний договір про відкриття рахунку.

Документи для роботи з іноземним замовником

Основними документами, які будуть потрібні для роботи з клієнтом і які вимагатиме банк для підтвердження грошових надходжень від контрагента, – це контракт, інвойс та акт надання послуг.

Правила ЗЕД-контракту

Один з головних документів, який буде необхідний вам у процесі співробітництва з іноземним партнером, – це контракт (договір ЗЕД). Щодо правил оформлення цього документа в законодавстві останнім часом намітилися великі зміни. На початку листопада ВР проголосувала за ухвалення законопроекту №4496 «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України (про усунення адміністративних бар’єрів для експорту послуг)». Якщо він вступить в силу у відповідності з ним, зокрема, зовнішньоекономічний контракт може бути укладений і в електронній формі. Також банки більше не зможуть вимагати переклад англомовного договору на українську. Законопроект скасує це право. Правда, юристи відзначають, що ті фірми і підприємці, які вже давно і постійно працюють з одними і тими ж замовниками, навпаки зацікавлені у паперовій версії договору. Так як бухгалтеру необхідно обґрунтування надання послуг і відсутності ПДВ у вигляді паперового договору або акта. Поки ж законопроект не набрав чинності, тому варто керуватися існуючими законодавчими вимогами і нормами. Один з документів, який регулює порядок оформлення ЗЕД-контрактів, Положення про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів) N201 від 06.09.2001. Він визначає умови, які повинні бути передбачені в договорі (контракті). Це, наприклад:
  • назва, номер договору, дата і місце його укладення;
  • преамбула;
  • предмет договору;
  • обсяги надання послуг;
  • приймання-здавання наданих послуг;
  • ціни і загальна вартість послуг за договором;
  • умови розрахунків;
  • урегулювання спорів у судовому порядку;
  • місцезнаходження і платіжні реквізити сторін.
  Також пункти контракту з умовами розрахунків з контрагентом, застосування санкцій і т. д. повинні враховувати вимоги валютного контролю.

Розрахунки з іноземним замовником

Зверніть увагу, що оплата за послуги від іноземного контрагента спочатку буде приходити не на ваш банківський рахунок, а на розподільний (транзитний) рахунок банку. Щоб отримати винагороду вам потрібно буде підтвердити документально – надати в банк інвойс або акт (з прийняттям Закону №4496 необхідність надавати акти зникне). Зарахування отриманої винагороди з розподільчого рахунку на ваш поточний рахунок здійснюється шляхом обов’язкового продажу валюти на міжбанку. Уповноважений банк без доручень клієнтів здійснює обов’язковий продаж надходжень в іноземній валюті у розмірі 65% і зараховує суму на гривневий рахунок, а 35% валютної виручки «падає» на валютний рахунок. Що стосується відображення отриманої валютної виручки в книзі обліку доходів та правильності відображення в бухгалтерському обліку отриманого доходу в іноземній валюті, то тут існує ряд нюансів, з цього питання ми радимо звернутися за допомогою до консультанта з оподаткування. Крім того, варто згадати і про терміни розрахунків за зовнішньоекономічними договорами. На сьогоднішній день виручка від експорту послуг підлягає зарахуванню на валютні рахунки в строки, зазначені в контрактах, але не пізніше 120 календарних днів з моменту підписання акта. Згідно з раніше згаданим законопроектом №4496 ці терміни планують продовжити до 180 календарних днів. Це основні моменти, про які варто знати експортеру послуг, що починає свою діяльність. Звичайно, в процесі подальшої роботи з іноземними клієнтами може виникати багато нюансів і питань. Але для розуміння, як стартувати і що зробити на першому етапі, сподіваємося, наші поради вам допоможуть. Ви також можете звернутися до наших фахівців за юридичною консультацією, складанням договору ЗЕД або іншою допомогою.   [contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]