З серпня почав діяти урядовий мораторій, який забороняє деяким контролюючим органам до кінця 2014 року проводити перевірки бізнесу. Ревізії тепер проходитимуть виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою підприємств. Як працює ця заборона на ділі і чи дійсно бізнесу стало легше?

Операція «Оптимізація»

Мораторій на перевірки введений в рамках політико-правової трансформації основ діяльності органів влади, яка передбачає оптимізацію цих структур і яка викладена у відповідній постанові №442 від 10 вересня 2014 року. За заявою уряду, поновлення, передбачені в згаданому документі, допоможуть зменшити корупційний фактор в країні і тиск на бізнес, а також підвищать ефективність системи державного контролю. Які ж зміни заплановані для контролерів? Найголовніше – постанова передбачає скорочення та оптимізацію центральних органів влади. З 56 структур, що мають контрольні повноваження, повинно залишитися тільки 26. Обмеження торкнуться і кількості контрольних функцій, які мають різні виконавчі органи: з 1032 залишиться 680. Значно скоротитися штат – з 2544 одиниць до 1440. Однак деякі експерти вже починають бити тривогу, відзначаючи, що оптимізація буде тільки на папері, а насправді станеться просте злиття деяких органів і утворення нових. У підсумку, з’явиться чотири великих структури, які будуть наділені суперповноваженнями. Також в серпні було прийнято ще одну постанову КМУ від 13.08.2014р. №408 «Питання введення обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами». Цей документ забороняє 61 контролюючому органу перевіряти бізнес до кінця 2014 року. «Примітно, що до переліку органів, яким заборонено здійснювати перевірки, не включена Державна фіскальна служба України, яка є основним контролюючим органом для підприємців», – каже адвокат АТ «Глобал Адвокат» Віталій Крупельницький. Постановою передбачено проведення перевірок тільки з дозволу Кабінету Міністрів України. Однак, як підкреслює Віталій Крупельницький, надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців не потрібно у випадку, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, і на вимогу посадових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.

Перевірки в цифрах

Федерація роботодавців України підбила підсумки роботи контролюючих органів у I половині 2014-го і опублікувала щорічне дослідження «Як контролюючі органи перевіряли бізнес в I півріччі 2014-го». Отримані в ході дослідження цифри федерація порівняла з аналогічним періодом минулого року і представила результати у вигляді порівняльних діаграм. Що ж вийшло? Отже, загальна кількість перевірок (і планових, і позапланових) скоротилося на 9,2% – до 643 000. Кількість виписаних штрафів стало майже в два рази менше. Однак санкції стали жорсткіше: загальна сума штрафів зросла на 93% – до 2,3 млрд грн.kol-vo proverokНатисніть на малюнку для збільшенняНайчастіше бізнес перевіряли представники МНС (держслужба з надзвичайних ситуацій). Кількість візитів цього контролера на підприємства досягла 105 тис. На другому місці санітарно-епідеміологічна служба (приходили на підприємства 74 тис. Разів). І на третьому місці ветеринарна та фітосанітарна служба (65,7 тис. Разів). Причому МНС лідирує і за кількістю планових перевірок. За кількістю позапланових лідирує Пенсійний фонд України. За сумою виписаних штрафів лідером виявилася екологічна інспекція, яка в першому півріччі 2014 зібрала з підприємств трохи більше 932 млн. Грн. Далі Державна фіскальна служба і Держінспекція з питань захисту прав споживачів. Найчастішим підставою для проведення перевірки в першому півріччі 2014 було звернення з відповідною заявою до контролюючих органів юридичних і фізичних осіб. На другому місці – власна ініціатива перевіряючих органів. Як би там не було, будь-який підприємець побоюється візитів контролерів, особливо візитів перевіряючих з фіскальної служби. Тому краще за все ретельно підготуватися до такої події. Що ж повинен знати підприємець чи керівник, який потрапив в поле зору ревізорів?

Знати в обличчя. Які бувають податкові перевірки?

Перше, що потрібно запам’ятати, – це види податкових перевірок. Їх усього три: камеральні, фактичні та документальні. Останні також діляться на планові і позапланові. Про основні відмінності цих перевірок ви можете дізнатися з нашої інфографіки (Натисніть на малюнку для збільшення).vidy nalogovyh proverok

Підготовка – кращий захист

Кожне підприємство стикається з тим чи іншим видом податкової перевірки приблизно кожні три роки. Тому краще, якщо ви будете готові до візиту перевіряючих. Отже, ось деякі поради, як підготуватися до перевірки:
  • 1. Найкраще, що можна зробити в ході підготовки, – це провести експрес-аналіз податкових ризиків або податковий аудит. Це досить ефективна профілактика податкової перевірки. Експрес-аналіз допоможе швидко оцінити стан бухгалтерського і податкового обліку, виявити податкові ризики і неточності, на які можуть звернути уваги контролери. Для проведення такого аналізу часто залучають аудиторську фірму, яка може дати об’єктивний висновок.
  • 2. Ознайомтеся з Податковим кодексом і необхідними законодавчими актами. Якщо ви розумієте, з яким видом перевірки зіткнулися, то необхідно ознайомитися зі статтями та пунктами Податкового кодексу, які присвячені порядку і підстав для проведення таких перевірок. Так ви розумітиме повноваження контролерів, знати, чого від них чекати, і зможете контролювати процес.
  • 3. Необхідно також провести нараду з бухгалтерською службою та іншими співробітниками, які будуть спілкуватися з перевіряючими. Вони повинні розуміти, як себе вести, що говорити, а про що краще не згадувати.
  • 4. Пам’ятайте, що надавати всю необхідну інформацію і документацію перевіряючим ви повинні тільки після письмового запиту від них. І тільки копії документів. Оригінали можуть бути затребувані тільки в окремих випадках і в особливому порядку.
  • 5. Ведіть все спілкування з представниками податкових органів у письмовому вигляді. Так у вас буде офіційне підтвердження всіх дій контролерів та перевищення їх повноважень, якщо такі матимуть місце.
  • 6. Якщо ж ви не хочете вантажити себе і своїх підлеглих нюансами підготовки, то в такому випадку хороший варіант – замовити супровід податкової перевірки в аудиторській або юридичній фірмі. Фахівці простежать, щоб документація була в порядку, а перевіряючі не перевищували свої повноваження. Ви відчуватиме себе спокійно і впевнено під час податкової перевірки.
  Якщо ж все-таки контролери виявили порушення, і перевірка закінчилася для вас штрафом, з яким ви не згодні, не бійтеся звертатися до суду і відстоювати свої права. Пам’ятайте, що за статистикою, більшість суперечок з податковими органами виграють платники податків.   [contact-form-7 id=”868″ title=”Форма в шапці”]